ریپورتاژ آگهی
روستای تنگ قیر چرداول

روستای تنگ قیر چرداول

از روستاهای هدف گردشگری چرداول در استان ایلام روستای تنگ قیر است.
  • 1402/01/17
  • استان : ايلام
  • شهر : چرداول
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : ایلام، چرداول روستای تنگ قیر در ۱۰ كیلومتری شمال شرقی شهر سرابله در شهرستان سیروان و در ۵۰ كیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

از روستاهای هدف گردشگری چرداول در استان ایلام روستای تنگ قیر است. این روستا در تابستان آب و هوای معتدل دارد و برای گردشگران دلپذیر است. آب و هوای روستای كوهستانی تنگ قیر، در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشك است. گذر رودخانه تنگ قیر از داخل روستا، بر طراوت و زیبایی محیط روستا می ‌افزاید. روستای تنگ قیر با برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، مناظر و جلوه‌ های منحصر به فرد دارد. چشم انداز ارتفاعات و باغ ها ی روستای تنگ قیر به خصوص در بهار، تابستان و پاییز سرشار از مناظر زیبا و رنگ های مختلف است. علاوه بر جاذبه های طبیعی در روستای تنگ قیر از جمله خرم كوه و تنگ منصوری می توانید به امامزاده سید جعفر در این روستا بروید و زیارتی داشته باشید. این روستا از جنوب غربی به ارتفاع های خرم‌ كوه ( شیروان چرداول ) و از شمال شرقی به ارتفاع های كوه ‌بان ‌هزار و تنگ منصوری (اسلام آباد غرب) محدود می‌ شود. حوزه جغرافیایی شهرستان شیروان چرداول و روستای تنگ‌ قیر از قلمروهای تاریخی استان ایلام است. كشف سفالینه ‌ها و دیگر اشیای قدیمی متعلق به عهد ساسانی در این روستا بیانگر تاریخ طولانی استقرار انسان در این منطقه است. صنایع دستی اعم از قالی‌ بافی، گلیم ‌بافی و جاجیم ‌بافی در این روستا رواج دارد.

 

جاذبه های گردشگری منطقه
جاده سرابله -سنگ سفید-حمیل  از داخل این تنگ میگذرد و به تنگ منصوری و شهرستان حمیل منتهی میگردد، رودخانه چنارج در شرق روستا، خرم كوه در جنوب غربی و كوه بان هزار در شمال شرقی این روستا واقع شده است و تنگ منصوری در شمال خاوری روستا می باشد. علاوه بر طبیعت زیبای  منطقه آثار باستانی متعلق به دوره  اشكانیان  در این منطقه كشف شده است، از  آن جمله قبرستان و  محوطه تایخی مربوط به دوره اشكانیان است  كه هم اكنون در روستای سنگ سفید واقع شده، این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۸۹ به عنوان یكی از آثار ملی  ایران به ثبت رسیده است.


موقعیت مكانی
روستای تنگ قیر در ۱۰ كیلومتری شمال شرقی شهر سرابله در شهرستان سیروان و در ۵۰ كیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد.

 

 

روستای تنگ قیر چرداول-36fDDuMddd

روستای تنگ قیر چرداول-ZeqH4yqUGl

روستای تنگ قیر چرداول-QVkgo82DIV

روستای تنگ قیر چرداول-f9fRQAYHXc