ریپورتاژ آگهی
روستای زنجیره علیا ایلام

روستای زنجیره علیا ایلام

روستای هدف گردشگری زنجیره علیا از روستاهای تاریخی و باستانی با جاذبه ‌های بكر طبیعی در استان ایلام است.
  • 1402/01/15
  • استان : ايلام
  • شهر : مهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : ایلام، چرداول، روستای زنجیره علیا
تلفن : 66059000-021

روستای هدف گردشگری زنجیره علیا از روستاهای تاریخی و باستانی با جاذبه ‌های بكر طبیعی در استان ایلام است. این روستا از توابع بخش مركزی شهرستان شیروان و چرداول، در ۸ كیلومتری شمال شهر سرابله و ۴۰ كیلومتری مركز استان (شهر ایلام) قرار دارد. زنجیره علیا از روستاهای كوهپایه ای محسوب می شود كه از سطح دریا ۱۰۸۰ متر ارتفاع دارد. این روستا دارای آب و هوای معتدل كوهستانی بوده و یكی از روستاهای قدیمی استان ایلام است. تنگ باستانی زنجیره و امامزاده پیرحسین از آثار و یادمان های تاریخی و مذهبی آن به شمار می روند. این روستا بیش از دو قرن قدمت دارد. 

جاذبه های گردشگری منطقه
از جاذبه ‌های گردشگری این منطقه می ‌توان به تفرجگاه بانكول و خرمه، حواشی رودخانه زنجیره و دره ‌های بالادست آن اشاره كرد. كوه بانكول كه جنگل‌ های تُنك دارد، در ناحیة مهراب و در شمال ایلام قرار گرفته و در حدود ۲۳۰۴ متر ارتفاع دارد. رودخانه ‌های مورت، كنگیر و آب زنگان از این كوه سرچشمه‌ می ‌گیرند. طبیعت این كوه كه از سمت جنوب شرقی به كوه مانشت متصل شده است، با در آمیختن فضای كوه و جنگل، مناظر و چشم ‌اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است. چشمه ‌های دره بالادست روستای زنجیره از دیگر جاذبه ‌های طبیعی روستا به شمار می‌ رود كه در بهار و تابستان، محل مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت گردشگران است.

تنگ زنجیره
این تنگ در مجاورت روستای زنجیره علیا و در یك كیلومتری شمال آن واقع شده است. تنگ زنجیره در دوران گذشته اهمیت سوق الجیشی داشته و در هنگام حملات دشمنان به عنوان مكانی جهت موضع گیری دفاعی مورد استفاده قرار می گرفته است. محوطه ورودی دره زنجیره كه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران تاریخی پس از اسلام است در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۹۷ به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثاری در دو طرف دره دیده می شود كه به طاق رستم موصوف است. در قسمت غربی دره یك اطاقك و در كمی یا بیشتر از آن آثار دیوارهایی به موازات صخره به چشم می خورد. روبروی این آثار در قسمت شرقی دره نیز آثار پی بنا مشخص است و رودخانه زنجیره از میان آن می گذرد. محوطه اطراف طاق رستم یك محوطه وسیع باستانی و دارای آثار متعددی است كه دیوارهای تخریب شده برج دیده بانی مانند دارد و بر تمام منطقه مسلط بوده است كه حالت نظامی بودن آن را مشخص می كند. طاق رستم كه تا حدودی دیوارهای آن تخریب شده به گفته افراد مطلع احتمالاً مورد استفاده حاكم یا بزرگی قرار می گرفته است. این بنا كه بر بالای صخره ای بلند واقع شده و بر تمام دره تسلط دارد كاربرد نظامی داشته و با نگاه اول می توان به حالت دفاعی و حفاظتی آن پی برد.

آسیاب پلكانی
آسیاب پلكانی یكی از بقایای باقیمانده چند آسیاب موجود در دره زنجیره است كه امروز فقط حدود دو متر از ساختمان این آسیاب  باقیمانده است. مصالح مورد استفاده در این آسیاب شامل سنگ و ملاط و گچ می باشد. فاصله این منطقه تا مركز سرابله نه كیلومتر است و نزدیكترین جاده قابل دسترسی جاده مالرو به پشته میوله می باشد. نزدیكترین محل تأمین آب مورد نیاز رودخانه در شرق آسیاب است.

امام زاده پیر حسین
بقعه امام زاده پیر حسین در دره زنجیره علیا و در یك كیلومتری روستای زنجیره واقع شده است. این بقعه دارای گنبدی مخروطی شكل اسـت و دیواره قسمت جنوب و غرب آنرا صخره طبیعی تشكیل می دهند. این بنا چندان تخریب نشده و نسبتا نوساز است. در مورد امام زاده پیر حسین شجره نامه یا اطلاع دقیقی از زمان حیات او در دست نیست و در مورد بقعه و نحوه ساخت آن مردمان روستا چنین اظهار می دارند كه قبر امام زاده ابتدا در پناهگاه سنگی كه همان صخره ضلع غربی باشد واقع شده بود و هیچگونه ساختمانی نداشته است و با همت خود مردم این بقعه گنبد دار برای امام زاده ساخته شده است. امامزاده پیر حسین در دل كوه خُورمه آرمیده و نوه امام موسی كاظم (ع) است كه در نزد مردم از احترام خاصی برخورداراست. بنای امامزاده، یكی از آثار ثبت شده استان ایلام در فهرست آثار ملی ایران است. طبیعت زیبا و بكر اطراف امامزاده، چشمه های زیاد آب شیرین با آب فراوان و آب و هوای معتدل كوهستانی همگی لذت سفر را برای زائران و گردشگران این منطقه دو چندان می كند. درخت توت كهنسال كنار بنای امامزاده، حكایت از تاریخ كهن و سرسبزی این منطقه در گذشته های دور دارد.

غارهای دوگانه گاكوه لك
این غار در صد متری روستای زنجیره واقع شده است و امروز برای نگهداری گاوهای روستائی ازآن استفاده می شود . در درون غار و بیرون محوطه آن سفال هایی به رنگ قرمز پیدا شده است. شاموت آنها شن و ماسه و مواد گیاهی است. چند بدنه سفال نیز در عمق پنج سانتی متری كف غار بدست آمده است. در واقع این غار دارای لایه های باستانی می باشد. عرض ورودی غار گاكوه لك یازده متر است و ارتفاع ورودی غار سه و نیم متر می باشد. عرض وسط غار شش متر و عرض انتهای غار حدود سه متر است. همچنین ارتفاع غار در انتهاحدود یك و نیم متر بوده و عمق غار حدود پانزده متر می باشد. غار كوچكتری در هفت متری  غار گاكوه لگ قرار دارد. ابعاد آن كوچكتراز غار گا كوه لگ است.

روستای زنجیره علیا ایلام-8ke2BOe34m

روستای زنجیره علیا ایلام-PbnyLcb2cB

روستای زنجیره علیا ایلام-34hLHI6RnW

روستای زنجیره علیا ایلام-l51uioLAdZ

روستای زنجیره علیا ایلام-NJnxL2lLiA

روستای زنجیره علیا ایلام-srgD1jx0Bo

روستای زنجیره علیا ایلام-LvEEUpC56X

روستای زنجیره علیا ایلام-XXKDJhhQwd

روستای زنجیره علیا ایلام-Pe7M1qENOm

روستای زنجیره علیا ایلام-fsIr2sQGVy

روستای زنجیره علیا ایلام-wIVdq0Tmhu

روستای زنجیره علیا ایلام-cxaA96k9OM

روستای زنجیره علیا ایلام-O7Y1sjF8e9

روستای زنجیره علیا ایلام-G4bi9nNdYS

روستای زنجیره علیا ایلام-ppzKXwXk9x

روستای زنجیره علیا ایلام-gklDmoNoH2

روستای زنجیره علیا ایلام-BqFXbaA4gs

روستای زنجیره علیا ایلام-4Ak1wVINZb

روستای زنجیره علیا ایلام-YsJt7wWOtT