ریپورتاژ آگهی
سد كنجانچم ایلام

سد كنجانچم ایلام

سد مخزنی كنجانچم فعلی تحت عنوان سد مخزنی گلال ملك در سالهای ۸۴ لغایت ۸۸ توسط شركت آب منطقه ای ایلام و با هدف مهار سیلابهای فصلی رودخانه موسوم به گلال ملك بررسی شد.
  • 1402/01/15
  • استان : ايلام
  • شهر : مهران
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : ایلام، مهران
تلفن : 66059000-021

سد مخزنی كنجانچم فعلی تحت عنوان سد مخزنی گلال ملك در سالهای ۸۴ لغایت ۸۸ توسط شركت آب منطقه ای ایلام و با هدف مهار سیلابهای فصلی رودخانه موسوم به گلال ملك بررسی شد. پس از ساخت، ارتفاع سد افزایش و متناسب با آن حجم مخزن سد از ۲۰ میلیون متر مكعب به ۸۴ میلیون متر مكعب افزایش یافت. لذا این سد علاوه بر جمع آوری روان آبهای محلی و ذخیره آب مازاد بر نیاز رودخانه كنجانچم، بخشی از آب نابهنگام انتقالی از طریق سامانه گرمسیری را ذخیره و در زمان نیاز پایین دست تنظیم خواهد كرد.

این سد از نوع خاكی با هسته رسی است و با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمكعب در سال، تأمین آب بخش‌ هایی از شبكه آبیاری و زهكشی دشت‌ های استان ایلام، ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشكیل شدن دریاچه سد ساخته شده است. با افتتاح سدهای گلال و كنگیر تحول بزرگی در زمینه تامین آب شرب و كشاورزی استان ایجاد شده است.

سد كنجانچم ایلام-Zd3gNFeyDF

سد كنجانچم ایلام-oSGL3TT1FQ

سد كنجانچم ایلام-b4jPX9hAQq

سد كنجانچم ایلام-o0hyQt4Ys9