ریپورتاژ آگهی
بازارچه مرزی مهران

بازارچه مرزی مهران

استان ایلام با ۴۲۰ كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارای گذرگاه و بازارچه مرزی مهران است.
  • 1402/01/12
  • استان : ايلام
  • شهر : مهران
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : ایلام، مهران
تلفن : 66059000-021

استان ایلام با ۴۲۰ كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارای گذرگاه و بازارچه مرزی مهران است. با توجه به پیاده‌ روی اربعین به‌ طور كلی رفت ‌و آمد زیادی از این مرز صورت می‌ گیرد. كمی آن طرف از مرز مهران، بازارچه مرزی و گمرك وجود دارد، تنها بازارچه ای كه فقط صادرات به كشور عراق دارد آن هم از نوع تولید ایرانی. بازارچه مرزی مهران، با وسعت ۱۴ هكتار در نقطه صفر مرزی بهرام آباد درتیرماه سال ۸۲ راه ‌اندازی شد و فعالیت‌ های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت. این بازارچه ازسال ۱۳۸۲  با مدیریت فرمانداری شهر مهران عملاً فعالیت اقتصادی خود را با كشور عراق شروع كرده است. بازارچه مهران ۱۲۳ غرفه دارد كه از این تعداد ۱۱۰ غرفه فعال هستند و ۱۳ غرفه دیگر به دلیل نامناسب بودن بنا مورد استفاده نیستند.

در حالیكه بازار عراق فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت ‌های تجاری و بازرگانی را در استان ایلام فراهم كرده ولی این استان همچنان از مزیت‌ های مرزی بودن بی‌ بهره مانده است. یكی از مهمترین معضلات استان ایلام برای راه اندازی بازارچه‌ های مرزی و حل مشكلات مرز مهران نبود دفتر كنسولگری عراق در استان ایلام است كه این امر برای حل مشكلات بسیار ضروری است. در حال حاضر ارتباطات بین استان ایلام و استان ‌های عراقی هم مرز با ایلام بسیار كم است و بسیاری از توافقات قبلی اجرایی نشده است.


واردات و صادرات مرز مهران
عموماً واردات انجام شده در سه بخش تجهیزات و ماشین آلات صنعتی برای كارخانجات استان، برنج تعاونی مرزنشینان و بطری ‌های خالی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز واحدهای بازیافتی است. صادرات نیز شامل محصولات پلی اتیلن، پی وی سی و كولر آبی به كشور عراق است.


علت كم رونق تر بودن بازار مرزی مهران
معمولاً عراقی‌ ها در ابتدای هر فصل و حتی برخی مواقع به صورت ماهیانه اقدام به افزایش تعرفه‌ های گمركی در مرز مهران می ‌كنند در صورتی كه این اتفاق در سایر مرزهای مشترك كمتر مشاهده می ‌شود و همین امر سبب رغبت تجار به استفاده از سایر گمركات شده است. یكی دیگر از عوامل كاهش صادرات كالا از مرز مهران، وضع تعرفه‌ های متعدد از سوی برخی دستگاه‌ های خدمات‌ رسان شهر مهران است. تجار و بازرگانان دارای كارت بازرگانی فعال در مرز مهران، مجبورند علاوه بر اقدام برای دریافت مجوزهای دیگر و پرداخت وجوه تعیین شده از سوی این مراكز، چندین روز نیز وقت و انرژی خود را صرف دریافت این مجوزها كنند در حالی كه این رویه در دیگر مرزها مرسوم نیست.

لازم به یادآوری است كه در بازارچه های مرزی صادرات با كارت "پیله وری" كه مخصوص افراد مرزنشین است انجام می شود اما در گمرك، كار صادرات با كارت های بازرگانی انجام می گیرد و در مرزهای رسمی مدیریت با گمرك است درحالیكه در بازارچه های مرزی، مدیریت با استانداران و فرمانداران است. در بازارچه مرزی مهران كار صادرات به روال سابق انجام می شود و بازارچه نیز مبادلات مرزی مختص خود را دارد كه با استفاده از كارت پیله وری انجام می شود.


تعطیلی صادرات مرز مهران در ایام اربعین
زمان اربعین حسینی بدلیل نزدیكی گمرك و بازارچه مرزی به پایانه مسافربری مهران، كار صادرات یك یا دو ماه تعطیل است.


مهران و عتبات عالیات
مهران سیصد كیلومتر تا كربلای معلی و عتبات عالیات فاصله دارد. البته فاصله از مرز خسروی به عتبات خیلی نزدیك تر از مرز مهران است. مرز خسروی تا بغداد ۱۹۰، نجف ۳۸۰، كربلا ۳۰۰، كاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ كیلومتر است.

 

بازارچه مرزی مهران-LbvIqtZTRJ