ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین

در نزدیكی شهر اركواز و در دره حاصلخیز و پرآب درگز، آرامگاه سید محمد ابو چماقین ملقب به پیر كتك قرار دارد كه زیارتگاه مردم ایل ملكشاهی است.
  • 1402/01/12
  • استان : ايلام
  • شهر : ملكشاهی
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : ایلام، ملكشاهی
تلفن : 66059000-021

در نزدیكی شهر اركواز و در دره حاصلخیز و پرآب درگز، آرامگاه سید محمد ابو چماقین ملقب به پیر كتك قرار دارد كه زیارتگاه مردم ایل ملكشاهی است. وجود چشمهٔ آب شیرین و رودخانه ‌ای بسیار زیبا در قسمت شمالی آرامگاه بر زیبایی مكان افزوده ‌است. به گفته اهالی منطقه،  در زمانهای  گذشته مقبره امامزاده سید‌ محمد‌ ابوچماقین (ع) به ‌صورت تخته سنگی مستطیل شكل و دیواره‌ ای سنگ ‌چین بود كه ساختمان جدید آن در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان  اوقاف با حمایت و كمك‌ های مالی مردم به مساحت ۵۰  متر مربع با سقف گنبدی ساخته شد. عبور رودخانه ‌ای زیبا در كنار این بقعه فضایی چشم‌ نواز ایجاد كرده است و زائران پس از زیارت امامزاده (ع) از مواهب طبیعی این منطقه كوهستانی استفاده می ‌كنند. امكاناتی نظیر زائرسرا، مغازه و ... در مجاورت این بقعه وجود دارد.


موقعیت مكانی
بقعه این امامزاده در دهستان شوهان نزدیك روستای توت خوشادول در ۲۵ كیلومتری مسیر فرعی از جاده شهر اركواز ملكشاهی به روستای گنبد پیرمحمد واقع شده است. فاصله این بقعه تا مركز استان۶۰ كیلومتر می باشد. راه ارتباطی این امامزاده هر چند آسفالت است ولی به‌علت قرار‌گیری در منطقه ‌ای كوهستانی با پیچ و خم ‌های فراوان، می‌ طلبد با احتیاط كامل سفر كرد.

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-GouTLjA7X1

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-GVUmQFhleo

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-mCacdFOm4x

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-JjSbgMlOeV

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-6tp9upJtG6

امامزاده سید ‌محمد ابوچماقین-ZLAzjQNpcQ