ریپورتاژ آگهی
سد چم گردلان ملكشاهی

سد چم گردلان ملكشاهی

شهرستان ملكشاهی به علت قرار گرفتن در سلسله كوه های كبیركوه از سلسله جبال زاگرس دارای طبیعت بكر و جاذبه ‌های طبیعی زیبایی همچون آبشار اما، سنگ نوشته آشوربانی پال و...است.
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : ملكشاهی
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : ایلام، ملكشاهی
تلفن : 66059000-021

شهرستان ملكشاهی به علت قرار گرفتن در سلسله كوه های كبیركوه از سلسله جبال زاگرس دارای طبیعت بكر و جاذبه ‌های طبیعی زیبایی همچون آبشار اما، سنگ نوشته آشوربانی پال و...است. بیش از ۹۰ درصد مساحت شهرستان ملكشاهی را عرصه منابع طبیعی از جمله كوهستان ها و جنگل ها و دره ها تشكیل داده و دارای مناظر بكر و زیبایی طبیعی و گردشگری است. سد چم گردلان از زیبایی‌ های طبیعی این شهرستان است، مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هكتار است. سد چم گردلان در فاصله هجده كیلومتری از مركز شهرستان ملكشاهی قرار دارد و تامین كننده آب شرب شهر ایلام می باشد. دریاچه این سد به همراه درختان بلوط اطراف و همین طور تپه های زیبای آن محیطی منحصر به فرد را به وجود آورده است. به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو نادرترین دریاچه های پشت سد كشور است كه توسط جنگل محصور شده است و در تمام فصل های سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است كه به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می كنند.


موقعیت جغرافیایی
موقعیت جغرافیایی این دریاچه در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز قرار دارد. این دو رودخانه پس از بهم پیوستن، رودخانه كنجانچم را تشكیل می دهند كه این رودخانه در ادامه مسیر در محل در مهران با حوزه‌ ای به مساحت ۴۸۰ كیلومتر مربع سالیانه بطور متوسط ۳۱۶۷ مترمكعب در ثانیه آبدهی دارد.


ویژگیهای سد چم گردلان
این سد در بین ارتفاعات "ویژدرون" و "شاه نخجیر" قرار گرفته كه پیدایش و شكل گیری "ویژدرون" به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می ‌گردد. در محدوده‌ سد وضعیت ارتفاعات بین ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا متغیر بوده و متوسط بارندگی در آن ۶۸۵ میلی ‌متر است. وضعیت آب و هوای آن معتدل و در برخی ارتفاعات اطراف ییلاقی  می باشد.


موقعیت مكانی
این سد از طرف شرق به شهر "مهر" و روستای "اما" از شهرستان ملكشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و كان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات"ویژدرون" ملكشاهی و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ملكشاهی محدود است.

 

سد چم گردلان ملكشاهی-c3CeBeLwxE

سد چم گردلان ملكشاهی-y0ZrqHTVz0

سد چم گردلان ملكشاهی-pJayapgvCX

سد چم گردلان ملكشاهی-P6zilRlqVs

سد چم گردلان ملكشاهی-vqvbQO7zBH

سد چم گردلان ملكشاهی-LykUpPa5G7

سد چم گردلان ملكشاهی-vYjPc8qXyv

سد چم گردلان ملكشاهی-gk6KcEZdI2

سد چم گردلان ملكشاهی-vN8gyIuXdk

سد چم گردلان ملكشاهی-H4x5A9EFVr

سد چم گردلان ملكشاهی-TVTQITfGEl

سد چم گردلان ملكشاهی-wLfOegsQKp