ریپورتاژ آگهی
تپه چغا سفید ایلام

تپه چغا سفید ایلام

امامزاده سید فخرالدین (ع) از نوادگان امام موسی كاظم (ع) بوده كه بقعه آن حضرت در نزدیك روستای زرآب از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران قرار دارد.
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : دهلران
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : ایلام، دهلران
تلفن : 66059000-021

امامزاده سید فخرالدین (ع) از نوادگان امام موسی كاظم (ع) بوده كه بقعه آن حضرت در نزدیك روستای زرآب از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران قرار دارد. ضلع جنوبی بارگاه زیبایی خاص به منطقه داده و سرسبزی تنگ سید فخرالدین و زیبایی اطراف آن و زلالی رودخانه میمه و درختان بلوط باعث شده این مكان زیارتی به تفریحگاه تبدیل شود كه علاوه بر زیارت، روزهای خوبی در طبیعت مردم سپری می كنند.

مساحت داخلی بقعه امامزاده ۲۱۷ مترمربع بوده و مساحت بیرونی بنا ۳۱۵ مترمربع است. بنای اولیه بقعه دارای گنبدی ساده بود كه بیشتر مصالح به‌ كار رفته در آن از سنگ ساخته ‌شده بود، اما امروزه این بنا بازسازی ‌شده و داری گنبدی ساده بر روی ساقه ‌ای بلند است و بیشتر مصالح آن سنگ و گچ بوده و نمای ساختمان نیز با اندودی از گچ پوشیده شده است، این بنا در نهایت سادگی ساخته‌ شده است. در سال ۱۳۷۱ با همیاری مردم و اداره كل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، بنای قدیمی امامزاده تخریب و بارگاه جدید آن ساخته شد و در سال ۱۳۸۲ ضریح امامزاده با همیاری مردم توسط هنرمندان اصفهانی ساخته و نصب گردید. در سال ۱۳۸۳ نیز بنای آن توسط اداره كل اوقاف و امور خیریه استان تجدید بنا و ضریح آن نصب گردید. صحن این امامزاده در طول سال مكانی برای برگزاری زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای كمیل و برگزاری كلاس ‌های قرآنی و فرهنگی و همچنین مناسبت ‌های دینی و مذهبی در طول سال به ‌ویژه جشن ‌های دهه كرامت و میلاد امام رضا (ع) پذیرای عاشقان و دوستداران اهل ‌بیت است. مزار ۸ شهید دوران دفاع مقدس نیز در جوار امامزاده سید فخرالدین (ع) وجود دارد و در ایام نوروز نیز پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.


موقعیت مكانی
روستای زراب از توابع بخش زرین آباد شهرستان دهلران در مسیر جاده میمه به پهله زرین آباد قرار دارد و فاصله آن تا شهر میمه ۲۲ كیلومتر است. فاصله بارگاه امامزداه سید فخرالدین (ع) تا مركز استان ایلام ۱۱۰ كیلومتر و از بارگاه تا شهر دهلران قریب ۸۵ كیلومتر می باشد.

تپه چغا سفید دهلران-rS25UhVkUc

تپه چغا سفید دهلران-eyMeFRcW9v

تپه چغا سفید دهلران-O4dg3ReyVE

تپه چغا سفید دهلران-nWfX8Wcwbx

تپه چغا سفید دهلران-F5HWUBtCxb

تپه چغا سفید دهلران-Ml5BJuO5K2

تپه چغا سفید دهلران-QWK75kygz5

تپه چغا سفید دهلران-KMG7huV5B4

تپه چغا سفید دهلران-d1xUb7KE78

تپه چغا سفید دهلران-Dyqhtb2btW