ریپورتاژ آگهی
چشمه قیر روان دهلران

چشمه قیر روان دهلران

در استان ایلام، شهرستان دهلران، یك چشمه قیر روان طبیعی وجود دارد كه از زمانهای دور از آن استفاده می ‌شده‌ است
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : دهلران
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : ایلام، دهلران
تلفن : 66059000-021

در استان ایلام، شهرستان دهلران، یك چشمه قیر روان طبیعی وجود دارد كه از زمانهای دور از آن استفاده می ‌شده‌ است. ایرانیان از حداقل سه هزارسال پیش در صنعت، به ویژه صنعت دریانوردی و ساختمانی از قیر روان استفاده كرده ‌اند. در منابع ایلامی از این چشمه یاد شده‌ و اهالی منطقه چشمه قیر را خون اژدهایی می‌ دانند كه به وسیله اسفندیار رویین تن به هلاكت رسیده‌ است. این چشمه كه در ۷ كیلومتری شهرستان دهلران قرار دارد، حوضچه ای با قیر روان است كه دمای آن ۳۵ درجه سانتی گراد است و مواد نفتی از میدان های نفتی زیرزمینی منطقه دهلران با آن تركیب شده و قیر مذاب به وجود می آید. این حوضچه دارای ۹ متر قطر و ۵۰ سانتی متر عمق است. سفره زیر زمینی آن ۷۰ هكتار تخمین زده شده و از آثار ملی و عجایب طبیعت ایران است. از آنجا كه در فصل تابستان جانورانی كه به هوای خوردن آب به چشمه نزدیك می ‌شدند درون قیر گیر كرده و از بین می‌ رفتند، پیرامون چشمه را با فنسی سقف‌ دار پوشانده ‌اند، كه این خود بهترین نشانی یافتن چشمه است. این چشمه در منطقه دشتی، پایین دامنه سیاه كوه واقع شده است. در طول نخستین جنگ جهانی، اشغالگران متجاوز انگلیسی برای استفاده از این چشمه تا نزدیكی آن خط آهن كشیده بودند كه آثار آن هنوز پابرجاست.


چشمه آبگرم
یكی دیگر از جاذبه های مهم این منطقه چشمه های آبگرم است كه با املاح گوگردی خواص درمانی زیادی دارند. این چشمه ها در ۳ كیلومتری شهر دهلران در دامنه كوه سیاهكوه و نزدیك به غار خفاش جای دارند و با دمای ۵۰ درجه سانتی گراد از  چشمه های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی برخوردارند. در مدت روز، انعكاس نور خورشید باعث می شود كه آب این چشمه ها ظاهری هفت رنگ پیدا كند. بیشتر از جذابیت های ظاهری، خواص درمانی این چشمه ها مورد توجه است چون شنا در این چشمه ها می تواند در درمان حساسیت، رماتیسم، دمل، زخم ها و شكستگی استخوان و كوفتگی كمك كننده باشد. البته به كسانی كه از بیماری های قلبی رنج می برند توصیه می شود كه به نزدیكی این چشمه ها نروند چون در این منطقه گوگرد زیادی وجود دارد. جریان این آب باعث شده تا در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری به وجود آید. منطقه ای كه با گیاهان گز پوشیده شده و طبیعت متفاوتی را رقم زده است. داشتن فضای مناسب برای برپایی چادر، استخر آبگرم، فضای سبز، شهربازی كودكان، سرویس بهداشتی مناسب، آبشار مصنوعی و … از مهمترین امكانات چشمه های آب گرم دهلران هستند.


مسیر دسترسی
از شهر دهلران راهی بوستان جنگلی معروف به آبگرم شوید، پس از عبور از بوستان، تابلویی را در سمت راست می بینید كه به خوبی شما را در جهت رسیدن به چشمه قیر راهنمایی می كند. از این قسمت به بعد دیگر هیچ تابلویی وجود ندارد پس بهتر است از افراد محلی كمك بگیرید. قسمت مشكل این مسیر پایین رفتن از دیواره یك رودخانه و بالا رفتن از جهت دیگر آن است. در ۳۰۰ متری چشمه، دیگر اثری از جاده نیست و باید بقیه راه را پیاده روی كنید. حالا نوبت طبیعت گردی است! اینجا پوشیده از درختچه هایی است كه شانس تماشای آنها را خواهید داشت. در نزدیكی چشمه بوی قیر فضا را پر كرده و با دیدن فنس اطراف آن میتوانید آنرا شناسایی كنید.

 

چشمه قیر روان دهلران-CLgE29JoRt

چشمه قیر روان دهلران-0d12uwv6Wu

چشمه قیر روان دهلران-tja78ILhvC

چشمه قیر روان دهلران-moWQIHUtUr