ریپورتاژ آگهی
تنگ زرانگوش ایلام

تنگ زرانگوش ایلام

تنگ زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه ای كم نظیر است كه در شهرستان بدره در استان ایلام واقع شده است
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : بدره
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : ایلام، بدره
تلفن : 66059000-021

تنگ زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه ای كم نظیر است كه در شهرستان بدره در استان ایلام واقع شده است. طبق گفته كارشناسان در این تنگ آثار تاریخی با قدمت پیش از تاریخ وجود دارد كه هم اكنون به دلیل عدم حفاظت صحیح از بین رفته اند و این تنگ مجموعه ای كامل از آثار تاریخی و طبیعی است كه حتی باید در سطح جهانی معرفی شوند. طبق نظر كارشناسان این تنگ باید ثبت ملی شده و در فهرست آثار ملی كشور قرار گیرد و بعد از آن آثار داخل تنگ نیز شناسایی و ثبت شوند كه متاسفانه تاكنون مطالعات دقیقی روی این تنگ صورت نگرفته است.

ارتفاع این تنگ بالغ بر  ۵۰۰ متر است و در تمام فصلها آب در درون تنگ جاری است. سالهای قبل در داخل تنگ بیشه زارها و درختان سر به فلك كشیده بود و مناظر زیبایی داشت كه متاسفانه در این چند سال به علت بی توجهی بیشتر این مناظر از بین رفته است. كوه و دره‌ های عمیق و شگفت انگیز، آب و انوع سنگ به اشكال مختلف باعث شده این تنگ بسیار زیبا به یكی از آثار و مجموعه ‌های تاریخی و طبیعی استان ایلام تبدیل شود. در تنگ زرانگوش به دلیل وجود دره‌ های بسیار زیبا در ایام پاییز و زمستان آبشارهای بی نظیری خلق می ‌شود كه دیدن آن خالی از لطف نیست.

از نظر تاریخی این تنگ دارای دو غار دو قلو است كه یك مجموعه كامل از آثار تاریخی دوره قبل از اسلام را در خو جای داده است. با مشاهده آثار به جا مانده واضح است كه این غارها به صورت قلعه هایی بوده اند كه از گچ و ساروچ ساخته شده و ساكنان را از دشمنان و بلایای طبیعی حفظ كرده است. تنگ “باج گیران” نیز در این تنگ بسیار بزرگ قرار گرفته كه در زمانهای بسیار دور محل باج گیری بوده است و توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. در این تنگ تخت سنگهای بزرگ به اشكال مختلف زیبایی‌ های منحصر به فردی را خلق كرده كه حتی یكی از سنگها به نماد روستای زرانگوش تبدیل شده است. در گذشته و پیش از خشكسالی های سال های اخیر این تنگ از پوشش گیاهی و حجم بیشتری از درختان برخوردار بوده اما در دوران خشكسالی بخش مهمی از پوشش گیاهی و زیبایی طبیعی تنگ از بین رفته است.


جاذبه های نزدیك منطقه
در شمال و جنوب این تنگ، دره های دیگری نیز وجود دارد كه از زرانگوش كوچكتر هستند. تنگ علیشروان در فاصله ۱ كیلومتری شمال زرانگوش از دیگر تنگ های منطقه است.


موقعیت مكانی
روستای زرانگوش در ۲۱ كیلومتری شهرستان بدره و ۱۹ كیلومتری شهرستان دره شهر واقع شده است. جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی واقع در تنگ زرانگوش از طریق جاده ای خاكی در روستا قابل دسترسی است و گردشگران می ‌توانند این آثار را مشاهده كنند. در همان آغاز جاده تنگ ای پر رمز و راز شروع می‌ شود و تا آخر آن پر از عجایب طبیعی است كه آثار تاریخی نیز در آن قرار گرفته است.

 

تنگ زرانگوش ایلام-iBfUqSibWr

تنگ زرانگوش ایلام-vQpkN9609b

تنگ زرانگوش ایلام-grVoP400LH

تنگ زرانگوش ایلام-HkMPyvKGel

تنگ زرانگوش ایلام-HnxVSQkgjs

تنگ زرانگوش ایلام-Ts5ViffPxZ

تنگ زرانگوش ایلام-RkbAlh7o9p

تنگ زرانگوش ایلام-wMKOtjM2ST

تنگ زرانگوش ایلام-l1jkNdmn17

تنگ زرانگوش ایلام-m7S579Yakz

تنگ زرانگوش ایلام-C0bE9dY4FZ

تنگ زرانگوش ایلام-HxQ12sglLi