ریپورتاژ آگهی
ارگ بردسیر

ارگ بردسیر

ارگ بردسیر این اثر در مركز شهر بردسیر و روبروی مسجد جامع، كه خود نیز از آثار قدیمی است، قرار دارد. مساحت آن بیش از ۲۳۰۰ متر مربع
  • 1400/11/12
  • استان : کرمان
  • شهر : بردسير
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : استان كرمان- شهرستان بردسیر- مركز شهر بردسیر و روبروی مسجد جامع
تلفن : 66059000-021

ارگ بردسیر این اثر در مركز شهر بردسیر و روبروی مسجد جامع، كه خود نیز از آثار قدیمی است، قرار دارد. مساحت آن بیش از ۲۳۰۰ متر مربع می‌باشد كه بطور میانگین ۸ متر بالاتر از سطح خیابان است. قدمت این ارگ به بیش از ۳۰۰ سال قبل می‌رسد. فضاهای بیرون آمده در كاوش‌های مختلف، از جمله یك حیاط با چهار ایوان قرینه كه دارای هشت ورودی است، و نیز سایر امكانات سكونتی از قبیل آشپزخانه و سیستم آبرسانی بیانگر این واقعیت است كه ارگ بردسیر روزگاری مكان مناسبی برای سكونت حاكمان به شمار می‌رفته و بعنوان یك قلعه نظامی مطرح بوده. در سفال دهانه یكی از حلقه‌های چاه با خط نستعلیق این عبارت نوشته شده “محمد قلی سنه ۱۱۲۳”، كه تاریخ ساخت بنا را نشان می‌دهد. مصالح به كار رفته در ساخت این بنا خشت خام است و در مواردی مانند فرش حیاط و ساخت حوض، از آجر استفاده شده است.

برای تامین آب مورد نیاز، از چاه‌های موجود در ارگ استفاده می‌شده. آب پس از طی مسیر شیبداری از چاه یا آب انبار تا تنبوشه وسط حوض به صورت فواره ظاهر می‌شده و به آن زیبایی خاصی می‌بخشیده. تاكنون اشیاء مختلفی مانند سفال‌های ساده و لعابدار، ظروف مربوط به دوره ایلخانی و صفوی، اشیاء فلزی و آلات جنگی و دو گوی فلزی مربوط به توپ‌های دوران صفویه، معروف به زنبورك یافت شده‌است.

در مورد این قلعه، مؤلف كتاب جغرافیای كرمان می‌نویسد:” قلعه بسیار محكم با حصنی مستحكم است. مرحوم امیر توپخانه مباركه كه به كرمان آمد آن بنا را به كلی منهدم و خراب كرد. و اكنون خرابه‌است.”

 

ارگ بردسیر-GGT3ulA53k

ارگ بردسیر-IbUTFoWun8