ریپورتاژ آگهی
زرین كوه

زرین كوه

قله درجناح جنوبی رشته كوه های فیروز كوه در شمال ده جابان وخسروان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است. بررسی توپوگرافی قله :خط الرأس طولانی زرین كوه از شرق به غرب از حد فاصل آبادی دلی چای تا شهردماوند امتداد می یابد
  • 1400/11/12
  • استان : تهران
  • شهر : فيروزکوه
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : درجناح جنوبی رشته كوه های فیروز كوه در شمال ده جابان وخسروان و در جنوب دریاچه تار
تلفن : 66059000-021

قله درجناح جنوبی رشته كوه های فیروز كوه در شمال ده جابان وخسروان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است.

بررسی توپوگرافی قله :خط الرأس طولانی زرین كوه از شرق به غرب از حد فاصل آبادی دلی چای تا شهردماوند امتداد می یابد واز قلل متعددی تشكیل گردیده كه مهمترین آنها چمند آب واشته در می باشند. شاخك قله مانند سل در جنوب قله اصلی و سراسر جناح كاسه مانند شمالی آن توسط دیواره های مرتفعی احاطه گردیده است.

مسیر صعود به قله: در جاده فیروز كوه پس از آینه ورزان و خسروان به آبادی بزرگ جابان می رسیم.با عبور از باغ های ده وخانه های روستایی وارد دره جابان می شویم و در امتداد رودخانه آن با عبور از كنار چندین گوسفند سرا به آخرین آنها در زیر تنگه ای مرتفع و محاط به چند دیواره برمی خوریم (۱) اینجا تنگه سل می باشد كه شاخك نوك تیزآن به خوبی در شمال تنگه به چشم می خورد. آبشار كوتاهی نیز در آن جریان دارد. از كنار آبشار ارتفاع گرفته وارد تنگه سل می شویم. در حالی كه بوی عطر گون های وحشی فضا را پر كرده است.شیب نسبتاً تندی را درون كاسه جنوبی زرین كوه به سمت شمال ادامه می دهیم. مسیر به تدریج ارتفاع می گیرد و پس از مدتی از طریق دهلیز حد فاصله زرین كوه تا سل كه در سمت چپ ما قرار گرفته است. (۲) به سمت لبه خط الرأس، صعود سنگین را آغاز می كنیم. بر ارتفاع لحظه به لحظه اضافه شده بالاخره پای بر لبه یال جنوبی قله وبر فرازشاخك سل می گذاریم.(۳)اینجا نقطه زیبایی است.قله برج وار وصخره ای اشته در به ار تفاع۳۴۵۳ متر به خوبی در قسمت غربی دیده می شود. قلل نوك تیز یال زرین كوه همچنان تا شهر دماوند ادامه دارند ودر شرق پس از قله شرقی زرین كوه ادامه این خط الرأس با تپه ماهورها ویال های بی انتها تا دلیچای ادامه می یابد. اثری از دماوند نیست.در قسمت شمال ما سر بالایی لبه یال است كه همچنان بالاتر از ما قرار دارد. استراحت كوتاهی كرده سپس به آرامی ادامه راه می دهیم تا بعد از یك تپه كوچك پای برنوك قله زرین كوه بگذاریم.قله بر فراز دیواره ای هولناك قرار گرفته است.در زیر پایمان نقش آسمان در دو نقطه بر روی زمین افتاده است.به قدری منظره دیدار دو دریاچه تار و هویر وخط الرأس دوبراراز این نقطه زیباست كه چشمان ما وحواسمان را تا مدت ها به این دیدار جلب می كند.موج شادی بخش بادآب های دریاچه تار را مواج می سازد و همراه ملودی شادی بخش امواج،منظره دوبرار برروی آب هردودریاچه می رقصد.دیواره های ریزشی بزرگی جناح شمال قله را پوشانده اند كه از اینجا خلیی هراس انگیز به نظر می رسند حال به آسمان می نگریم. قله دماوند از پس خط الرأس ۴۲۵۰ متر دوبرار و انگمار به وضوح سر به آسمان كشیده است. سراسر خط الرأس دوبرار قابل رویت است ومی توان تمامی قلل آن را شمرد و یال ها ودره هایش از هر نقطه ای بهتر و جالب تر به نظر می رسند.با دیداری از این مناظراز طریق مسیر مستقیم تا قله سل وادامه شیب تند زیر قله سُل به صورت زیگزاگ خودرا به تپه های بزرگ پس از آن می رسانیم. امواج تپه ها را به سمت جنوب ادامه می دهیم تا اینكه بر بالای آبادی خسروان قرار می گیریم.

از اینجا و از طریق یكی از یال های پر شیب ده به پایین سرازیر شده از سمت شرق وارد ده كوچك خسروان با مردمان خون گرم وصمیمی می شویم. بهترین زمان برای صعود به زرین كوه تیر ماه می باشد.

وضعیت قله در زمستان :ناگفته پیدا است كه عبور از طریق دره سُل در زمستان امكان پذیر نیست.صعودبه زرین كوه در زمستان از طریق شاخك سُل توأم با طوفان و باد شدید غربی و كمی برف می باشد.

زرین كوه-FTx6PDkbrh

زرین كوه-NkO8TlPudj