ریپورتاژ آگهی
شهر دیهوك

شهر دیهوك

دیهوك یكی از شهرهای استان خراسان جنوبی در مركز ایران است. این شهر در بخش دیهوك از توابع شهرستان طبس قرار دارد
  • 1400/11/12
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : طبس
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خراسان جنوبی- شهرستان طبس- شهر دیهوك
تلفن : 66059000-021

دیهوك یكی از شهرهای استان خراسان جنوبی در مركز ایران است. این شهر در بخش دیهوك از توابع شهرستان طبس قرار دارد.

جمعیت دیهوك در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۷۶۷ نفر بوده‌است.

شهر دیهوك در برخوردگاه جاده‌های اصلی كرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته‌است. این دو جاده پس از رسیدن به دیهوك یكی شده و مسیر به سوی مشهد ادامه می‌یابد. این شهر از توابع استان خراسان بود كه در تقسیمات جدید كشوری، ابتدا به استان یزد و سپس به استان خراسان جنوبی ضمیمه شد.

فاصله دیهوك با مركز استان ۴۷۰ كیلومتر، تا كرمان ۴۴۰ كیلومتر و تا بیرجند ۱۹۸ كیلومتر است. نزدیكی دو روستای مجاور دیهوك و بازك، كه هم اكنون دو محله شهر هستند، از عوامل اصلی شكل‌گیری این شهر بوده‌است.
پیشینه

دیهوك در حدود ۱۵۰ سال پیش به نام دهك نامیده می‌شده‌است. از محلات قدیمی اطراف دیهوك عباسیه (كه بر اثر سیل از بین رفت و سپس بازسازی شد)، محلات خانیك و انتظامیه‌است كه از بخش‌های مشهور و مشخص دیهوك و اطراف آن به شمار می‌رود. دیهوك در سال ۱۳۵۷ بر اثر زمین‌لرزه به كلی ویران شد و اهالی روستا با كمك‌های دولت و احداث خانه‌های سازمانی در پائین‌دست روستا، حلقه اصلی این شهر را بوجود آوردند.

در پی استقرار یك پادگان نظامی در شهر، جمعیت زیادی از كاركنان پادگان به همراه خانواده‌هایشان در شهر سكونت یافته‌اند. به علت كمبود آب آشامیدنی این شهر با ركود رشد روبرو است.

در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۶ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴٫۷ ریشتر حوالی دیهوك را لرزاند.

شهر دیهوك-aMsUEBejQ8

شهر دیهوك-jTVxX5ijgO