ریپورتاژ آگهی
شهر دیباج

شهر دیباج

دیباج یكی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است. این شهر در ۵۵ كیلومتری شمال شهر دامغان جای دارد.
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : دامغان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان سمنان-55 كیلومتری شهرستان دامغان- شهر دیباج
تلفن : 66059000-021

دیباج یكی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است. این شهر در ۵۵ كیلومتری شمال شهر دامغان جای دارد.

دیباج خود شامل روستاهای قلعه، ورزن و زردوان است. پیشتر آنرا چهارده ویا چهارده رودبار میخواندند. هرچند هنوز این نام بین مردم محلی رایج است اما از سال ۱۳۷۵ بصورت رسمی این منطقه به شهر تبدیل شد و اكنون دارای شهرداری است.

این شهر همچنین مركز دهستان رودبار در بخش مركزی شهرستان دامغان نیز محسوب می‌شود. آب و هوای دیباج، در زمستان سرد و در تابستان معتدل است.

نامگذاری

چهارده قبلاً از چهار روستای كوچك‌تر تشكیل می‌شد. علاوه بر سه روستایی كه در بالا نام برده شد، روستا یا ده چهارم امین آباد نام داشت كه اكنون خراب ده نامیده می‌شود و هر سال در هشتم محرم مردم به یادبود مردگان این ده در آنجا گرد می‌آیند. بنا به گفته مردم محلی این ده در گذشته بر اثر حمله سپاهیان یا بلایای زمینی ویران شده‌است. امروزه اندكی بنای مخروبه در محل این ده دیده می‌شود.

نام جدید این شهر از امامزاده‌ای به همین نام در این مكان اقتباس شده‌است. مقبره منسوب به محمد پسر جعفر صادق امام ششم شیعیان دوازده امامی كه ملقب به امامزاده محمد دیباج است در محله قلعه در جنوب غربی شهر واقع شده‌است.
مردم و زبان

جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲٫۵۱۲ نفر بوده است . اغلب مردان برای كار به دامغان، سمنان ویا گرگان مهاجرت می‌كنند.

نزدیك به همه مردم این شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند. زبانشان كمی نزدیك به مازندرانی است.

محصولات كشاورزی و دامپروری

این شهر به خاطر آب و هوای كوهستانی، مستعد پرورش محصولات باغی و دامپروری است. مانند شهمیرزاد سمنان، در اینجا هم گردو از عمده میوه‌های باغی، در كنار گیلاس، انگور، آلبالو، زردآلو و سیب می‌باشد. دركنار اینها، سیب زمینی و گندم دو محصول عمده كشاورزی واین ناحیه‌است. آب كشاورزی و آشامیدنی از چشمه‌های مختلف طبیعی كه در اطراف شهر هستند تهیه می‌شود.

محصولات دامی

شهر دیباج دارای سه هزار هكتار مرتع و بیست هزار راس گوسفند و بز می‌باشد كه در سه نوع مرتع تالیف می‌كنند. ۱-مراتع زمستانه در اطراف دیباج ۲-مراتع میانبد در منطقه كشت و دشت ۳- مراتع ییلاقی (سربند-چهار گنبدان-سنگ بن –لار كوه وزندان و پلاش)كه حدود ۳۰% مردم از راه پرورش گوسفندان داشتی امرار معاش می‌كنند البته این درصد در قدیم ۸۰% بوده است با توجه به خشكسالیهای اخیروفقیر شدن مرتع اكثر دامداران بزرگ دامهای خود را فروخته‌اند . در اواخر فروردین ماه گوسفندان از اطراف دیباج به مراتع میا نبد رفته كه در اواسط اردیبهشت ماه به بنه (خیل ) می‌روند و كار دوشیدن شروع می‌شود. درحال حاضر هم اولین جشنواره آیئن امامداری یا(شیردوشان)در كنار امامزاده محمد دیباج برگزار شد.

شهر دیباج-g1InGeF7ko

شهر دیباج-f0ntEiJO7z