ریپورتاژ آگهی
روستای حریر

روستای حریر

این روستا از شمال به دهستان كوزران، از شرق به دهستان حومه شمالی، از جنوب شرقی به دهستان حومه و از غرب و جنوب غربی به شهرستان سرپل ذهاب
  • 1400/11/12
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : دالاهو
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان كرمانشاه- شهرستان دالاهو- ۵ كیلومتری شهر كرندغرب- روستای حریر
تلفن : 66059000-021

این روستا از شمال به دهستان كوزران، از شرق به دهستان حومه شمالی، از جنوب شرقی به دهستان حومه و از غرب و جنوب غربی به شهرستان سرپل ذهاب محدود می شود. روستای حریر در محدوده كوهستانی غرب استان كرمانشاه استقرار یافته است. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است و رودخانه ای حریر از وسط این روستا می گذرد.
قدمت روستای حریر به دوران حكومت نادرشاه می رسد، بنای امام زاده سیدرضابیگ نشانگر قدمت طولانی این روستا است.

مردم حریر به زبان كردی و با لهجه گورانی سخن می گویند. مردم این روستا مسلمان و اكثرا پیرو اهل حق می باشند و بخشی نیز پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
روستای كوهستانی حریر در شیبی ملایم استقرار یافته و بافتی متمركز دارد. خانه های روستاییان غالبا دو طبقه است و حالت پلكانی آن چشم انداز زیبایی به روستا بخشیده است.

پاشایی خاطرنشان كرد: روستای حریر به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیمی مطلوب، مناظر و جلوه‌های منحصر به فردی دارد، مراتع حاصلخیز و سرسبز روستا، بخصوص با چشم اندازهای كوهستانی در فصول بهار، تابستان، پاییز زیبایی های شگفت انگیز و جلوه های جذابی پدید می آورد.

یكی از چشم اندازهای بسیار زیبای روستا، مناظر اطراف سراب حریر می باشد كه از درختان بلند، گیاهان و گلهای وحشی پوشیده شده است. روستای زیبای حریر مشرف به كوهستانی است كه دامنه آن را گیاهان و درختچه های كوتاه و زمین های زراعی و مرتعی پوشانیده و مناظر زیبایی را به وجود آورده است.

در بالادست روستای حریر چشمه ای با آب زلال می جوشد. در روستا درخت كهنسال و تنومندی وجود دارد كه برای روستاییان بسیار مقدس و قابل احترام است و به گفته افراد سالخورده روستا قدمت این درخت به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. در داخل و اطراف روستا انواع درختان بلوط، كیكم، بادام و چهار درخت به نام (چهار ملكه) در داخل محدوده سیدرضابیگ وجود دارد.

گرزان، چوتوپ، خومان شاركی، قاواتان، گردكان بازی، قل قلان و قمچان از بازیهای محلی مردمان این روستای استان كرمانشاه می باشد.

روستای حریر از توابع شهرستان دالاهو در استان كرمانشاه در ۵ كیلومتری شهر كرندغرب، ۳۷ كیلومتری شهر اسلام آبادغرب و ۱۰۰ كیلومتری شهر كرمانشاه قرار دارد.

 

روستای حریر-G2MAj6gE9i

روستای حریر-W67Nz9Vdb3