ریپورتاژ آگهی
شهر بسطام

شهر بسطام

بسطام نام شهری در شهرستان شاهرود استان سمنان در ایران است. این شهر در ۶ كیلومتری شمال شرقی شاهرود جای دارد. جمعیت بسطام
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : بسطام
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان سمنان- ۶ كیلومتری شمال شرقی شاهرود- شهر بسطام
تلفن : 66059000-021

بسطام نام شهری در شهرستان شاهرود استان سمنان در ایران است. این شهر در ۶ كیلومتری شمال شرقی شاهرود جای دارد. جمعیت بسطام بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۷٫۷۲۴ نفر بوده‌است.

پیشینه تاریخی

تاریخ این شهر قبل از ورود اسلام به ایران مشخص نیست. بنابر یك روایت حاكم خراسان در زمان خسروپرویز كه نام وی «بسطام نام» بود، این شهر را بنا گذاشته‌است. با توجه به این روایت این شهر را باید شهرهای تأسیس‌شده در دوران شاپور دوم ساسانی دانست. در دورهٔ عباسیان، این شهر دومین شهر ایالت قومس و تالی دامغان بود و پس از حملهٔ مغول رو به انحطاط رفت.

قدمت این شهر به ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسد و آثار معروف آن از تپه معروف سنگ چخماق در شمال بسطام دیرینگی این شهر را به نمایش می‌گذارد. در گذشته رشته قنات‌های بسیاری در این شهرجاری بوده كه تماماً دارای آبی گوارا و شیرین بود و در حال حاضر قنواتی مانند قنات صادق خان كه قدمت آن به حدود بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد هنوز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آب شیرین آن در تابستان بسیار سرد و در زمستان گرم است.

شرایط طبیعی

شهر بسطام آب و هوایی مطبوع در تابستان و سرد در زمستان دارد. باغات زردآلو سراسر شهر را احاطه كرده‌اند. عمده در آمد مردم از همین طریق است. این شهر از سویی به سبب مجاورت كوه‌های شاهوار و ابر دارای زمستانهای سرد و طولانی است و از طرفی دیگر به دلیل همجواری با كویر دارای آب و هوایی كوهپایه‌ای است و بی شك یكی از خوش آب و هواترین نقاط استان سمنان است.

در جلسهٔ هیئت وزیران در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ كه در سمنان بر‌گزار شد، این شهر به استناد مادهٔ ۸ قانون تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به‌عنوان شهر نمونهٔ گردشگری بین‌المللی تعیین شد.

 

شهر بسطام-ePfYpRDh9b

شهر بسطام-lzAWHLsvbR

شهر بسطام-PCT5CIfRBG

شهر بسطام-cd3NYMh0K1