ریپورتاژ آگهی
كوفته تبریزی

كوفته تبریزی

یكی از غذاهای مشهور ایران و متعلق به شهر تبریز است. انواع كوفته در نقاط مختلف خاورمیانه تهیه می‌شود و نقطه تمایز كوفته تبریزی بیشتر در طرز تهیه و مواد استفاده شده در آن است.
  • 1400/11/12
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : تبريز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یكی از غذاهای مشهور ایران و متعلق به شهر تبریز است. انواع كوفته در نقاط مختلف خاورمیانه تهیه می‌شود و نقطه تمایز كوفته تبریزی بیشتر در طرز تهیه و مواد استفاده شده در آن است.

در این غذا از انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود و به‌طور سنتی گوشت این كوفته در یك هاون سنگی و با دسته‌هاونی چوبی كوبیده شده و رفته رفته سبزیجات و لپه به آن اضافه می‌گردد. ولی اخیرا گاهی گوشت چرخ كرده نیز برای آسانتر نمودن كار استفاده می‌شود. در آخر تخم‌مرغ آب‌پز، گردو و آلو خشك داخل آن گذاشته و با مخلوطی از پیازداغ و زرشك تزئین می‌گردد. داخل آب این غذا از رب گوجه فرنگی و زعفران به عنوان چاشنی استفاده می شود.

مواد لازم :

گوشت چرخ كرده ۸۰۰ گرم
لپه ۳۰۰ گرم (پخته)
برنج ۲ قاشق غذا خوری ( پخته)
پیاز ۳ عدد بزرگ
تخم مرغ ۳ عدد
آلو ۳ عدد
روغن ۲ قاشق غذاخوری
رب یك قاشق غذا خوری
نمك و زردچوبه و فلفل به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

لپه را پخته و چرخ می كنیم- یكی از پیاز ها را رنده كرده و با گوشت چرخ كرده مخلوط و لپه چرخ شده و برنج را كه قبلن پختیم و یك عدد تخم مرغ و نمك و زردچوبه و وفلفل را به آن اضافه می كنیم – همه مواد را با هم مخلوط كرده و خوب له می كنیم. برای اینكه كوفته خوب و نرمی داشته باشیم و باز نشود , باید خوب كوبیده شود.( با میكسر این مواد خیلی خوب و یكدست كوبیده و مخلوط می شوند)
دو عدد از تخم مرغ ها را میپزیم تا سفت شود و پوست كنده برای داخل كوفته ها آماده می كنیم. سه عدد آلو را هم قبلن در آب می خیسانیم. از مخلوطمان گلوله ای به اندازه یك پرتقال بزرگ بر میداریم و میان آن را باز می كنیم یكی از تخم مرغ ها را داخل آن می گذاریم و گلوله را با دست خوب گرد می كنیم كه روی تخم مرغ پوشیده شود. داخل یكی دیگر از گلوله ها را سه عدد آلو را می گذاریم و روی آن را می پوشانیم( دو عدد از كوفته های من تخم مرغ ویكی آلو دارد. از مغز گردو هم می توانیم برای داخل كوفته استفاده كنیم)

برای تهیه آب كوفته

دو عدد پیاز باقیمانده را رنده كرده با ۵ – ۶ لیوان آب و كمی نمك و زردچوبه و دوقاشق غذاخوری روغن و یك قاشق هم رب مخلوط می كنیم و می گذاریم آب جوش بیاید و كوفته های آماده شده را به آرامی داخل آبی كه در حال جوش است می گذاریم و حرارت را كم می كنیم تا كوفته ها به آرامی پخته شود. داخل آب كوفته اگه دوست داشته باشید می توانید چند دانه آلو بیندازید. بعد از اینكه آب كوفته را داخل ظرف كشیدید روی آن كمی دارچین بریزید.

جلوگیری از وارفتن كوفته تبریزی

برای اینكه كوفته های شما در آب از هم نپاشد ،

۱- قدری آرد و تخم مرغ به مواد آن بیافزائید.
۲_ می توانید مقداری عدس خام را چرخ كرده و در موادتان از آن استفاده كنید.
۳_ پس گلوله كردن كوفته ها و قرار دادن در قابلمه،حرارت آتش را زیاد كنید تا بجوشد و سپس كم كنید تا با آرامش بپزد.

كوفته تبریزی-hLt2rmN89N

كوفته تبریزی-uQWWMNl0nb

كوفته تبریزی-kqY5GMHuug