ریپورتاژ آگهی
شهر شاهرود

شهر شاهرود

پیشینه تاریخی: قدمت تاریخی سكونت درمنطقه شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری های به عمل آمده به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : شاهرود
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان سمنان- شهرشاهرود- ۳۹۰ كیلومتری شمال شرق تهران
تلفن : 66059000-021

پیشینه تاریخی:

قدمت تاریخی سكونت درمنطقه شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری های به عمل آمده به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. آثار به دست آمده درحفاری تپه بلوار خودگواهی بر این مدعاست. بر اساس شواهد و مدارك تاریخی موجود، تشكیل هسته اولیه شهر شاهرود به دلیل دفاع از مهاجمان روی تپه های كم ارتفاع در دامنۀ كوه شمالی و غربی شاهرود ساخته شد و به تدریج همراه با برقراری امنیت در محل رشد و توسعه یافت. به استناد برخی اشاره های تاریخی مندرج در متون و بعضی شواهد باستان شناختی و معماری موجود در داخل و خارج شهر كنونی راه عبور قافله ها و كاروان هایی كه بزرگراه غربی به شرقی (جاده ابریشم) را طی می كردند از آبادی شاهرود می گذشت. در عین حال وجود چاپارخانه و كاروانسرا در این آبادی، آن را به یكی از مراكز مهم یكجانشینی در منطقه تبدیل كرد. بر این اساس قدمت شهر شاهرود را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.

ویژگی های جغرافیایی:

شهرستان شاهرود به عنوان یكی از بزرگترین شهرستان های ایران اسلامی در ۳۹۰ كیلومتری شمال شرق تهران با ۱۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و اقلیم های متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و با احتساب مناطق شكار ممنوع موجود به قارّۀ كوچك و سرزمین پنج اقلیم مشهور است.

این تنوع اقلیمی به قدری آشكار است كه كوتاه ترین فاصله كویر تا جنگل در این شهرستان قراردارد، به طوری كه با طیّ مسافت كوتاهی در حدود ۴۵ كیلومتر از شاهرود به سمت شمال به جنگل های هیركانی ابر با زیباترین چشم انداز ها (كهن ترین جنگل جهان) می رسیم و با طیّ همین مسافت به سمت جنوب به كویر و زیبایی های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان های آن می رسیم كه مردم آن منطقه به شتر داری اشتغال دارند. این گوناگونی اقلیم دركنارتنوع اقوام و گروه های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است. شاهرود با قرار گرفتن در بین مسیر تهران- مشهد و نیز همجواری با استان های مركزی و شمالی كشور یكی از مراكز اكوتوریسم ایران شناخته می شود. این شهرستان در جهات مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت های منحصر بفردی برخورداراست.گذر میلیون ها زائرحضرت ثامن الحجج(ع) از شهرستان شاهرود و به خصوص شهرستان شاهرود درطول سال لزوم برنامه ریزی دقیق در این ارتباط را گوشزد می نماید. بدیهی است كه وجود فرودگاه فعال، مركزیت راه آهن شمالشرق و پایانه مسافری در این شهرستان ازجمله ابزارتوسعه گردشگری محسوب می گردد.

صنایع دستی:

نمد مالی روستای ابرسج، بافت گلیچ، جاجیم و چوقا (نوعی پارچه پشمی) درشهر مُجن، منبت چوب، ساخت سازهای سنتی، گلیم بافی، تراش سنگ های نیمه قیمتی، هنر ساخت سرامیك در شاهرود و ابرسج، سفالگری شاهرود، تابلو فرش، معرق كاشی، خراطی چوب (از فنون قدیمی شهر شاهرود) و رودوزی های سنتی از جمله رشته های فعال در این عرصه شناخته می شود. شایان ذكر است صنعت سرامیك سازی این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از دیگرصنایع دستی شهرستان می توان به دست بافته های سنتی شهركلاته خیج، جاجیم پر نقش و نگار منطقه كالپوش، جاروبافی زنان روستای طرود و سوزن دوزی زنان منطقه كویری خوارتوران اشاره نمود.

مقام معظم رهبری در سفر به شاهرود، آن را شهری با صفا با مردمی با صفا توصیف فرمودند. دیانت از ویژگی های بارز فرهنگی و اخلاقی مردمان این شهرستان است كه علاوه بر ساكنان، برای دانشجویان و گردشگران نیز محسوس است.

سوغات:

از مهمترین سوغات شاهرود می توان از قیسی، برگه و انگور نام برد كه به خاطر كیفیت و تنوع نه تنها مورد توجه مسافران قرار می گیرد بلكه صادرات آن نیز چشمگیر است.

اگر به شاهرود سفر كردید برای استراحت می توانید چند ساعتی را در منطقه تفریحی آبشار و در میان طبیعتی زیبا سپری كنید تا سفر در جاده ای كویری را به فراموشی بسپارید. عروس كویر تنها یك نام نیست بلكه تلفیقی از طبیعت سرسبز، اماكن تاریخی و عرفانی و مردمی مهمان نواز است. شهری كه مقدمتان را با گل پذیراست و دعای خیر مردمش بدرقۀ راهتان است.

 

شهر شاهرود-lBvR1H1Dbq

شهر شاهرود-dc2nokAPa2

شهر شاهرود-5e7Y777w7V

شهر شاهرود-Zs2Uzp65Ug

شهر شاهرود-UW4uB79yDC

شهر شاهرود-IL3EK8Y1g3
 خانه یغمایی‌ها
خانه یغمایی‌ها در حقیقت تنها خانه شهر شاهرود است كه بادگیر دارد شاید به خاطر اینكه در سال 1304 خورشیدی توسط یك معمار یزدی به نام استاد مهدی حیدریان ساخته شد.این خانه در حال حاضر محل اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود است.

 

شهر شاهرود-sRr8wOJt3R

 

 موزه شاهرود
موزه شاهرود در خیابان فردوسی قرار دارد.این ساختمان پیش از این بلدیه و فرمانداری شهر بوده و هم اكنون نیز در كنار ساختمان شهرداری قرار دارد كه در سال 1306 ساخته شده و پس از مرمت و بازسازی از سال 1367 به عنوان موزه شهر تغییر كاربری داده و به شماره 1888 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.این بنا دو طبقه است و مساحتی معادل 450 مترمربع دارد و از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشكیل شده است.


 بازار شاهرود
معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی دیگر شهرهاست.این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلكه قرار گرفته و  جهت آن شرقی – غربی است. آثار معماری موجود در بازار معرف معماری دوره قاجاریه به بعد است. بازار شاهرود مهمترین مركز تجاری شهر به شمار می‌آید و در كنار آن بناهای تاریخی دیگری چون مسجد شیخ علی اكبر ، آب انبار مدرسه قلعه ، مسجد آقا و تكیه بازار قرار گرفته است. بازار شاهرود در سال‌های اخیر تعمیر و مرمت شده و به شماره 2285 به ثبت تاریخی رسیده است.

شهر شاهرود-7VydfZk3rt

مسجد جامع شاهرود
مسجد جامع شاهرود در مجاورت محلات قدیمی ‌شهر مانند «قلعه ولوا» ، «بیدآباد» و «چهارسوق» شاهرود واقع شده و قدیمی‌ترین مسجد شاهرود است كه قدمت آن حداقل به دوره ‌ایلخانی می‌رسد. در سال 1242 ،اهالی شاهرود ‌این مسجد را مرمت كرده‌اند و‌این یك قسمت به طور مخالف پوشانده شده است. سقف بنا به صورت تاق و گنبد با قوس‌های‌ایرانی و عمدتا پنج و هفت روی جرزهای چند ضلعی اجرا شده است . در تعمیرات سال 1375 خورشیدی، به هنگام مرمت یكی از گنبد‌های اصلی و استحكام بخش سه گنبد فرعی، بقایای كتیبه‌ای گچبری كشف شد كه شیوه گچبری آن به آثار دوره‌ایلخانی شباهت دارد . ‌این بنا در سال 1376به شماره 1856 به ثبت تاریخی رسیده است . هنوز هم می‌توان آثار یادگاری نویسی‌های دوره قاجاریه را روی دیوارهای این مسجد قدیمی ‌دید.

 

 

نمی شود به شاهرود بروید و سری به جنگل ابر نزنید. جنگل ابر یكى از دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌هاى ایران است كه در 35 كیلومترى شمال شرق سمنان، 50 كیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد. این جنگل با 35 هزار هكتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال كشور است و از آنجا كه فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می‌نامند.
ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه‌های این جنگل است.


این جنگل در استان سمنان و در نزدیكى روستاى ابر واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است. جایى كه از ضخامت كوه‌هاى البرز كاسته مى‌شود و ابرهاى گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لاى دره‌ها به سمت جنوب سرازیر مى‌شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌هاى شب با سرد شدن هوا چنان مى‌نماید كه جنگل به روى ابرها سوار شده است. این اتفاق منطقه ابر را دگرگون كرده و آب و هوایى متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است. در قسمت‌هاى جنوبى جنگل، یعنى قسمتى كه به تمدن نزدیك‌تر است پوشش گیاهى تنك دیده مى‌شود. در عمق جنگلٰ تپه‌هاى پرشیبی وجود دارد كه سراسر پوشیده از درختان بلند است. مشهورترین درخت منطقه اورس است. درختى با ریشه‌هاى بلند كه روى زمین مى‌خزد.

شهر شاهرود-yNBxE7YtBE

 

 چطور برویم؟
شاهرود فرودگاه دارد اما از آنجا كه بلیت هواپیما این روزها خیلی گران شده بهتر است زمینی یا ریلی به این شهر سفر كنید.اگر با خودروی شخصی بروید كه باید از طریق جاده سمنان و دامغان عازم این شهر شوید و بدانید كه این شهر تا تهران 404 كیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهید با اتوبوس بروید ترمینال جنوب یا آرژانتین شما را به شاهرود می‌رسانند و صبح ، ظهر و شب سرویس دارند . بلیت اتوبوس عالی 13 هزار تومان و وی آی پی 15 هزار و 500 تومان است. اگر خواستید با قطار بروید از تهران تا شاهرود یك قطار محلی وجود دارد كه از تهران صبح ساعت 9 و 11 راه می‌افتد و از شاهرود ساعت 16 برمی‌گردد.قیمت بلیتش هم 4 هزار و 500 تومان است.
 كجا بمانیم؟
هتل گرانقیمت و پنج ستاره پارمیدا یكی از بهترین هتل‌های شهر است.در شاهرود دو مهمانپذیربه نام مهمانپذیر آزادی و مهمانپذیر نادر هم وجود دارد اما اگر می‌خواهید جایی اقامت داشته باشید كه هم قیمتش مناسب باشد و خدماتش خوب بهتر است در مهمانسرای جهانگردی كه دو ستاره هم هست اقامت كنید. این مهمانسرا 14 اتاق و یك سوئیت چهار نفره و در مجموع 42 تخت دارد و در دهه 50 خورشیدی ساخته شده است.نرخ اتاق دو تخته 59 هزار تومان، اتاق سه تخته 71 هزار تومان، سوئیت چهار تخته 126 هزار تومان و تخت اضافه 12 هزار تومان است.

شهر شاهرود-bGeNL3ix5p
چی بخریم؟
شاهرود است و برگه‌های زردآلو و هلویش.محلی‌ها به برگه زردآلو «كِشته» می‌گویند.همچنین در این شهر سنجدهای خوب با قیمتی مناسب می‌توانید پیدا كنید.از نان‌های محلی هم می‌توانید كاك را با قیمت 3300 تومان، نان قندی را كیلویی 3100 تومان و نان خرمایی را كیلویی 4 هزار تومان بخرید.شكر پنیر و خرماهای این شهر هم خوب است.خرما از نخلستان‌های طرود از توابع شاهرود به این شهر می‌آید.