ریپورتاژ آگهی
شهر درجزین

شهر درجزین

درجزین یا درگزین یكی از شهرهای شهرستان مهدیشهر است.این شهر بخاطر عبور آب چشمه گل رودبار و داشتن چند قنات از آبادانی خوبی برخوردار است
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : مهدي شهر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : ۵ كیلومتری شمال سمنان و ۵ كیلومتری جنوب مهدیشهر
تلفن : 66059000-021

درجزین یا درگزین یكی از شهرهای شهرستان مهدیشهر است.این شهر بخاطر عبور آب چشمه گل رودبار و داشتن چند قنات از آبادانی خوبی برخوردار است و زمینه‌های توسعه كمی و كیفی را دارا است. برخی از میوه‌جات آن مانند زردآلو و انار مشهور است. درجزین در استان به انارستان های پربار و سرسبز معروف و به شهر یاقوت سرخ كویر شهرت دارد..بیشتر اهالی دارای مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند.
این شهر در فاصله ۵ كیلومتری شمال سمنان و ۵ كیلومتری جنوب مهدیشهر قرار دارد . بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۷۰ نفر (۱۱۰۸ خانوار) بوده است. درجزین در تابستان سال ۱۳۸۷ با تصویب هیئت دولت از روستا به شهر ارتقاء یافت.

جاهای دیدنی

شهر درجزین نقاط دیدنی بسیاری دارد كه متأسفانه در گذشته نسبت به آنها بی توجهی شده است. یكی از بزرگترین دیدنی های شهر درجزین كهن سال ترین درخت چنار كشور است كه با بیش از ۸۰۰ سال قدمت در مركز شهر قرار گرفته است. قبرستان زرتشتی ها و امامزاده چهل تن نیز از دیگر آثار دیدنی درجزین است.

ناهمواری‌ها

هرچند كوه‌های مرتفع و صخره‌ای، تقریباً از شمال درجزین آغاز می‌شود ولی خود شهر هم دارای زمین‌های گسترده و همواری نیست، بلكه تشكیل شده از تپه ماهورها و كوه‌های كوچك و تپه‌های بیشتر خاكی و همچنین دره‌های كمابیش عریض و كفه‌های كوچك تقریباً مسطحی می‌باشد. درجزین در قسمت جنوبی شهرستان و پیش از ارتفاعات آن در یك ناحیه رسوبی قرار دارد. از دید خاكشناسی در محدوده خاك‌های لیتوسل آهكی و در ناحیه خاك‌های بیابانی و سیرزم قرار دارد. شهر درجزین مشهور به یاقوت سرخ استان سمنان می باشد كه از آب و هوای نسبتاً مطلوببتری از شهر سمنان برخوردار است. لهجه اهالی بومی شهر درجزین سنگسری می باشد.البته جمعیت حال حاضر آن طبق سرشماری های جدید قریب به شش هزار نفر می باشد كه غالب آنها از سراسر كشور ایران در آن جمع شده‌اند.

 

شهر درجزین-f0bcNNbzxJ

شهر درجزین-D655S5I8vZ