ریپورتاژ آگهی
گورستان زركان نو

گورستان زركان نو

شهرستان فردیس دارای جاذبه های تاریخی و طبیعت زیبا می باشد. تاكنون در این شهرستان چهار مكان تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
  • 1402/01/05
  • استان : البرز
  • شهر : فرديس
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : البرز، فردیس
تلفن : 66059000-021

شهرستان فردیس دارای جاذبه های تاریخی و طبیعت زیبا می باشد. تاكنون در این شهرستان چهار مكان تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. این آثار شامل گورستان رزكان نو مربوط به دوره هزاره اول قبل از میلاد، غلامعلی تپه هزاره چهارم قبل از میلاد فرخ آباد زیبادشت، زال تپه دوره سلجوقی فرخ آباد زیبادشت و خانه احمد شاملو در شهرك دهكده فردیس دوره معاصر است.

گورستان باستانی رزكان ‌نو در مسیر غرب به شرق فلات مركزی ایران با وسعت ۵۰۰۰ مترمربع قرار گرفته و مربوط به عصرآهن و هزاره اول قبل از میلاد مسیح است. در نخستین برنامه كاوش در سال ۱۳۸۸ حدود ۸۰۰ متر مربع آن بررسی شد و مواد فرهنگی به دست آمده از این گورستان شامل تدفین های انسانی با سفالین ساده و منقوش به رنگ خاكستری و قرمز، اشیای فلزی و سنگی تزئینی، مصنوعات سنگی و استخوانی و بقایای گیاهی است. تعدادی از ظروف به دست آمده مربوط به دوره مادها بوده و از این ظروف آیینی و اشیای فلزی تزئینی در مراسم به خاك سپردن مردگان استفاده می شد. همچنین دربین اشیا یافت شده انواع سفالینه شامل پیاله، كوزه، خمره، آب‌ خوری و نیز یك سری اشیای تزئینی مانند دستبند و مهره‌ های فلزی مفرغی، سنگی، گلی و استخوانی به چشم می‌ خورد. با توجه به نبود هیچ معماری و بافت مسكونی خاصی در آن و پیدا شدن ظرف ‌های آیینی و كاربردی در كنار اسكلت ‌ها، احتمال داده می ‌شود كه در مسیر یكی از راه‌ های اصلی غرب و شرق ایران بوده باشد. براساس مطالعات و آزمایش ‌های انجام ‌شده روی محوطه و اسكلت‌ های كشف ‌شده در آن و براساس یك فرضیه، احتمال می ‌رود این مكان به اقوام كوچ ‌رویی متعلق بوده كه در البرز جنوبی ییلاق و قشلاق می‌ كرده اند. این قبرستان تاریخی به ‌صورت كاملا تصادفی هنگامی كه كارخانه‌ در مرحله‌ ساخت لوكوموتیوسازی ایران در حال حفر كانال برای لوله‌ گذاری لوله‌ های گاز در شمال این محوطه بود، كشف شده است.


موقعیت مكانی
گورستان باستانی رزكان نو در شهرستان فردیس و شمال كارخانه لوكوموتیوسازی ایران قرار گرفته است. اطراف این محوطه در فاصله بین دیوار شمالی كارخانه لوكوموتیو سازی و دیوار جنوبی كارخانه تراورسازی شركت راه ‌آهن قرارگرفته است.

 

گورستان زركان نو-kS7TZQJVEz

گورستان زركان نو-4MTihSasZw

گورستان زركان نو-ck9nW36Q0s