ریپورتاژ آگهی
روستای كردان البرز

روستای كردان البرز

روستای كردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و در ۱۵ كیلومتری كرج و ۶۵ كیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته و در سالهای اخیر به یكی از اصلی‌ ترین مقاصد تفریح تهرانی ‌ها تبدیل ‌شده است.
  • 1402/01/05
  • استان : البرز
  • شهر : ساوجبلاغ
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : البرز، ساوجبلاغ
تلفن : 66059000-021

روستای كردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و در ۱۵ كیلومتری كرج و ۶۵ كیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته و در سالهای اخیر به یكی از اصلی‌ ترین مقاصد تفریح تهرانی ‌ها تبدیل ‌شده است. روستای كردان زمین‌ های حاصلخیز دارد و باغ‌ های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت در این منطقه پیدا می ‌شود. از جاهای دیدنی كردان طبیعت و كوچه‌ باغ ‌های آن است. از دلایل اصلی سر سبزی و حاصلخیزی زمین ‌های كردان رودخانه ارتفاعات كهار است. رودخانه كردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غرب جاری می‌ شود و زمین‌ های كردان را سیراب و پر آب می‌ كند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور كرده و در اطراف روستای نجم‌ آباد وارد رودخانه شور می‌ شود.


تاریخچه
باتوجه به مستندات موجود و اشیاء كشف شده و نقشه های قدیمی، قدمت كردان به پیش از قرن ۶ قمری برمیگردد و در آن زمان از اهمیت سیاسی و جغرافیایی بالایی برخوردار بوده است. در آن زمان مركزیت سیاسی و نظامی كرج در كردان بوده است.


جاذبه های گردشگری

  • اولین سایت پروازی در استان البرز در تاریخ ۱۸ آبان ۹۶ در منطقه كردان افتتاح شد. این مجموعه پروازی را مدیركل ورزش و جوانان البرز و بیش از ۱۰۰ خلبان و جمعی از دوستداران هوانوردی نخستین سایت پروازی استان البرز افتتاح كردند و در منطقه كوهسار ساوجبلاغ و شهرك كردان آغاز به كار كرد.
  • مجتمع ایثار دارای ۵۰ ویلا با ظرفیت اسكان ۷۰۰ نفر و دارای سالن كنفرانس و سمینار مجهز كه علاوه بر این از امكانات ورزشی گسترده‌ ای نیز برخوردار است كه می ‌تواند مسابقات ورزشی گوناگونی را برگزار و میزبانی كند.
  • برای كوهنوردی هم كردان با كوه های اطراف منطقه ای بسیار مناسب برای انجام این فعالیت ورزشی محسوب می شود. در واقع، روستای كردان با دارا بودن كوه‌ های مناسب كه از شرق به منطقه طالقان و از غرب به شمال كرج متصل هستند، منطقه ای مناسب جهت انجام ورزش كوهنوردی است و تیمی به نام گروه كوهنوردی سنگ سو سرآمد ورزش در این منطقه مسئول تورها و گروه های كوهنوردی در این منطقه می باشد.
  • علاوه بر تمام این اقدامات، كردان از نظر تاریخی نیز مورد توجه مردم قرار گرفته است. در فاصله ۲ كیلومتری از روستای كردان، پلی قدیمی با نام بانو صحرا كردان وجود دارد كه قدمت آن به عصر صفوی باز می ‌گردد و نام این روستا نیز از همین پل گرفته شده است. امروزه از این پل تاریخی تنها ۲ پایه باقی ‌مانده است.


برج تاریخی كردان
گردشگرانی كه به دیدن بناهای تاریخی علاقه مند هستند محال است به ساوجبلاغ سفر كنند و از بنای متعلق به قرن ۷ هجری كه در ۱۰ كیلومتری هشتگرد در این روستا واقع شده، بازدید نكنند. این اثر تاریخی كه دارای پلانی مدور همراه با شیار در قسمت بیرونی و پلانی هشت ضلعی در داخل بوده، بنا به گفته اهالی مدفن امامزاده حسین (ع) از نوادگان امام زین العابدین (ع) است. این بنا با نمای آجری و پلانی خورشیدی شكل و مدور روی سكوی دایره مانند استوار شده و دارای ۳۴ كنگره به ارتفاع ۶ متر است. پوشش این گنبد دوپوش از نوع عرقچین ساخته شده است، مقبره آن در یك سرداب با طاق قوسی شكل و دیوارچینی قلوه سنگ قرار دارد. بر اساس شواهد موجود این برج از آثار دوره سلجوقیان به شمار می رود و بنای دیگری در شمال این برج مشاهده می شود كه گفته می شود متعلق به بی ‌بی نساء خواهر شاهزاده حسین است. برج آرامگاهی روستای كردان در سال ۸۸ به شماره ۳۸۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سلجوقیان پس از حكومت امیرمسعود غزنوی حاكم بخش ‌های بسیاری از ایران زمین شدند و توانستند با شكست امیرمسعود غزنوی غزنویان را به گوشه ‌ای از ایران محدود كنند و خود بر بخش اعظم كشور غالب و حاكم شوند. این برج در سال ۱۳۸۷ مجدداً بازسازی و ساخته شده ‌است. درختان كهنسال توت و چنار در محوطه امامزاده و جوی كوچك با آب شفاف، پاك و زلال در كنار جاده ای زیبا كه منتهی به امامزاده می شود نیز بر زیبایی آن افزوده است. اهالی در ایام هفته به ویژه روزهای تعطیل در این مكان جمع می شوند و به انجام زیارت می پردازند. برج مقبره یك كیلومتر با روستا فاصله دارد و از آجر ساخته شده است. سقف برج مقبره به شكل كلاهخود طراحی و ساخته شده است. بر روی دیوارهای برج منافذی دیده می‌ شود. به نظر می‌رسد این منافذ وظیفۀ تهویۀ هوا و خارج ‌كردن رطوبت را بر عهده داشته ‌اند. جالب است بدانید كه حتی حالا پس از گذر این همه سال مشخص نیست كه این برج كه به برج مقبره شهرت دارد مقبرۀ چه كسی بوده است. حتی مشخص نیست كه این برج، مقبره بوده یا مورد استفادۀ دیگری داشته است! قدیمی ‌ها یعنی اهالی روستا بر این باور هستند كه این برج مقبرۀ امامزاده حسین است.


مسیر دسترسی
باید ابتدا خود را به كرج برسانید و از آنجا مسیر آزاد راه قزوین را ادامه دهید. پس از سپری كردن كمتر از ۲۰ كیلومتر، با تابلوی خروجی كردان مواجه می شوید و پس از خروج و وارد شدن به جاده ای روستایی، تنها با طی كردن چند كیلومتر خود را در یكی از تكه های بهشت بر روی زمین خواهید یافت. فاصله كردان با هشتگرد ده كیلومتر، با كوهسار ۵ كیلومتر و با شهر كرج ۱۵ كیلومتر می باشد. استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تنها راهكار دستیابی به این روستا می باشد. از غرب تهران تا كردان در حدود یك ساعت رانندگی است.


امكانات
این روستا اماكنی را برای اقامت مسافران فراهم نموده است. در هنگام انتخاب ویلا به امكانات ویلا توجه داشته باشید. از آنجایی كه برای رسیدن به كردان باید از ماشین سواری خودتان استفاده كنید پس داشتن پاركینگ برای ماشین ضروری است. هنگام انتخاب ویلا این امر مهم را از یاد نبرید. همچنین كردان مغازه‌ های زیادی دارد كه می توانید از آنها خرید كنید.

 

روستای كردان البرز-0YF3tP6jH7

روستای كردان البرز-OnVmWauEuI

روستای كردان البرز-LfesalaaCq

روستای كردان البرز-q9eSKczjtR

روستای كردان البرز-nHLddVQBny

روستای كردان البرز-cuKMDoU87g