ریپورتاژ آگهی
رباط سنگ بست

رباط سنگ بست

بنای آجری میل ایاز بر روی صفحه‌ای چهار ضلعی ساخته شده‌است و در ساختار داخلی آن ۱۰۱ پله تعبیه شده‌است. نمای بیرونی میل ایاز با آجر كاری مضاعف پوشش یافته‌است.
  • 1400/11/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : فريمان
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : این رباط به فاصله كمی از مقبره ارسلان جاذب میلی منسوب به ایاز قرار دارد كه در متون تاریخی از وی به عنوان مقرب دربار سلطان محمود غزنوی یاد شده‌است.
تلفن : 66059000-021

این رباط به فاصله كمی از مقبره ارسلان جاذب میلی منسوب به ایاز قرار دارد كه در متون تاریخی از وی به عنوان مقرب دربار سلطان محمود غزنوی یاد شده‌است. بنای آجری میل ایاز بر روی صفحه‌ای چهار ضلعی ساخته شده‌است و در ساختار داخلی آن ۱۰۱ پله تعبیه شده‌است. نمای بیرونی میل ایاز با آجر كاری مضاعف پوشش یافته‌است. بخش فوقانی میل با كتیبه آجری به خط كوفی آراسته شده‌است. این بنا را حمدالله مستوفی به امیر علی شیر نوایی نسبت داده كه بر روی ویرانه‌های بنایی از ارسلان جاذب والی توس و در دوره غزنوی ساخته شده‌است. رباط سنگ بست با نقشه مستطیل دارای برجهای دیده بانی و نگهبانی است. نیم برجهایی برای تقویت دیوارهای اصلی و مرتفع آن وجود دارد. سر در ورودی این بنا شباهتی بسیار با كاروانسرای مهیار در اصفهان دارد. فضای داخلی رباط در حیاط مركزی مشتمل بر حجره‌ها و اتاقهای ویژه اقامت كاروانیان و اصطبل است.

 

رباط سنگ بست-bsGgilHdSe