ریپورتاژ آگهی
مجموعه حجت آباد وزیر

مجموعه حجت آباد وزیر

حمام مجموعه حجت آباد وزیر دارای دو صحن هشت ضلعی با نور گیرهای سقفی است.
  • 1400/11/12
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : مجموعه حجت آباد وزیر در سی كیلومتری شمال غربی شهر یزد، در تقاطع جاده های تهران- یزد و یزد- . طبس قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

مجموعه حجت آباد وزیر در سی كیلومتری شمال غربی شهر یزد، در تقاطع جاده های تهران- یزد و یزد- . طبس قرار دارد.
مجموعه حجت آباد وزیر شامل باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و كاروانسرااست و بانی آن “میرزا محمد مستوفی”- حاكم یزد در اواخر سلطنت است و بانی آن “میرزا محمد مستوفی”- حاكم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه- بود. این مجموعه در مسیر قنات قدیمی به نام “حجت آباد” قرار داشت. آب آن به حوض دورن محوطه عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری باغ استفاده می كردند.

حمام مجموعه حجت آباد وزیر دارای دو صحن هشت ضلعی با نور گیرهای سقفی است. عمارت مجموعه، مجاورضلع غربی باغ، حدود صد و سی سال قدمت دارد. این عمارت مستطیل شكل با مساحت هزار و چهار صد متر مربع، در سه طبقه ساخته شده است. عمده مصالح ساختمانی آن خشت گل و آجر است. بنا در جبهه غربی به دیوارباغ متصل و سه جبهه دیگر آن باز است. نمای اصلی عمارت، ضلع شرقی آن است و ورودی اصلی در میانه این ضلع قرار دارد. نبا دارای هشت ورودی فرعی نیز است.
تزیینات حجت آباد وزیر این با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره كرد.

حجت آباد روستایی با حدود ۳۰ خانوار جمعیت است كه در شمال رضوانشهر (اشكذر) واقع شده و چسبیده به این شهر است و اكثریت ساكنان آن رضوانشهری هستند بطوریكه زمینهای كشاورزی آن توسط كشاورزان رضوانشهری كشت میشود.
در پایین حجت آباد آنطرف جاده سنتو یك مجموعه بزرگ تاریخی قرار دارد كه تا چند سال قبل كسی به جز اهالی رضوانشهر حتی از وجود آن هم خبر نداشت . این مجموعه شامل : باغ ، عمارت ، حمام ، آب انبار ، ساباط و كاروانسرا است .
باغ وزیر حجت آباد رضوانشهر در زمان قاجار و توسط میرزا محمد مستوفی كه حاكم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بود بنا شده . این مجموعه در مسیر قنات حجت آباد قرار داشت كه آب آن به حوض عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری زمینهای كشاورزی استفاده می كردند همچنین این محل به عنوان تفرجگاه مردم به حساب می آمد و در ایام سیزده بدر نوروز آنجا خیلی شلوغ بود و در یك روز از سال یعنی روز نیمه شعبان عده ای ظهر در آنجا غذا طبخ نموده و به مردم غذا می دادند این مجموعه نزدیك به ده هزارمتر بدون احتساب زمین های اطراف آن وسعت دارد.

ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ متر به سبك زیبایی بنا شده و شامل سرسرا ، ایوان ، راهروهای چهارگانه ، گنبدی ، هشتی ، اطاقها و پیش بخاری است كه همگی با آجر تزیین شده كه حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد از تزئینات مجموعه باغ وزیر می توان به تركیب آجرنماها در رنگهای سبز ، كرم و قرمز با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره كرد .
بازارچه با دكانهای آهنگری و علافی و آب انباری كه در كنار آن قرار داشت پاسخگوی نیاز كاروانها بخصوص مسافران تشنه بود .

كاروانسرای وزیر حجت آباد قرارگاه و وعده گاه كاروانهای متعددی بود كه از كویر می گذشتند آنان در این مكان به استراحت می پرداختند و تجار و بازرگانان با مبادله كالاهای خود با دیگر كاروانیان به راه خود ادامه می دادند . زائرانی كه از آبادی ها و روستاهای اطراف قصد عزیمت به مشهد را داشتند از این محل به عنوان وعده گاه خود استفاده می كردند تا پس از چند روز به شكل كاروانی بزرگ به سوی مشهد حركت كنند .
كالسكه خانه یك مكان اختصاصی برای برای اسب و كالسكه های وزیر و همراهانش بود كه در گوشه ای از این باغ باصفا به چشم می خورد .

چاپارخانه از دیگر قسمتهای این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است كه چاپار های خسته را پذیرایی می كرد.
حمام كوره پز خانه از دیگر قسمتهای این مكان تاریخی است كه به تازگی از زیر شنهای روان خارج شده . ساختمان حمام به نوبه خود دیدنی و شامل رختكن مدور ، دو صحن ۸ ضلعی با نورگیرهای سقفی ، خزینه و تون می باشد .
در داخل ساختمان اصلی باغ عمارت یك حوض خانه بزرگ قرار داشت كه دارای سقفهای بلند بود و در پایین آن یك حوض به ابعاد ۵ متر در ۴ متر و به عمق ۲متر وجود داشت كه اینجا مظهر قنات حجت آباد رضوانشهر بود و در داخل آب حوض و دنباله قنات ماهی های قزل آلای فراوانی وجود داشت و مردم در روزهای تابستان برای شنا به آنجا می رفتند .متأسفانه امروزه در طرح بازسازی مجموعه این حوض پر شده ولی حوض سنگی میان باغ كه آبراه قنات از آن عبور می كرده با فواره خود امروزه تزیین كننده فضای باغ است .

این باغ به شماره ۱۸۳۷ در فهرست بنا های ملی ایران به ثبت رسیده و چند سال قبل برای این مجموعه مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان هزینه شده و فعلا به حال خود رها شده و در حال تخریب است …

 

مجموعه حجت آباد وزیر-L8ZnXxzJ9G

مجموعه حجت آباد وزیر-TWCVdOSzRT

مجموعه حجت آباد وزیر-MP4nCnCyNu