ریپورتاژ آگهی
آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه این عارف بزرگ فاقد هر گونه تزئین و تكلف بوده و در حقیقت بی‌اعتنایی به مادیات و روح بیزاری از تجمل در این آرامگاه كاملاً نمایان است.
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : بسطام
  • دسته : چایخانه , مهمانسرا و رستوران
آدرس : آرامگاه بایزید بسطامی مركز شهر بسطام و شمال آرامگاه امامزاده محمد واقع شده است.

آرامگاه بایزید بسطامی مركز شهر بسطام و شمال آرامگاه امامزاده محمد واقع شده است. آرامگاه این عارف بزرگ فاقد هر گونه تزئین و تكلف بوده و در حقیقت بی‌اعتنایی به مادیات و روح بیزاری از تجمل در این آرامگاه كاملاً نمایان است. وارستگی و بی‌نیازی بایزید حتی بعد از مرگ وی و گذشت بیش از ۱۱ قرن در خاك مرقدش نیز اثر گذاشته است.

بر روی مزار بایزید، یك سنگ مرمر قرار دارد كه كلماتی از مناجات مشهور علی بن ابیطالب (ع) بر آن سنگ حك شده است. به طوری كه از مفاد نوشته سنگ مذكور استنباط می‌شود، این سنگ متعلق به شخصی به نام قاضی ملك دیلمی كه احتمال می‌رود یكی از وزیران یا حكام ایالت قومس بوده است ولی مشخص نیست به چه علت آن را روی قبر بایزید نصب كرده‌اند.

در فاصله ۴ متری غرب آرامگاه بایزید، صومعه بایزید واقع شده است. صومعه مذكور به صورت دو اطاق كوچك مشابه و متصل به هم، با سقف‌های كوتاه است. طول و عرض اطاق اول ۱/۵×۲ متر و اطاق دوم ۲×۲ متر می‌باشد. دیوارها و سقف‌های صومعه دارای گچ‌بری‌های بسیار زیبایی است و مطالبی بر روی آن گچ‌بری شده است. دور محراب نیز كتیبه‌ای دیده می‌شود.

آرامگاه بایزید بسطامی-vkbM3GotqV

آرامگاه بایزید بسطامی-WB3U9CovvV

آرامگاه بایزید بسطامی-Yw06zMIhgq

آرامگاه بایزید بسطامی-u2PS0Gsxol