ریپورتاژ آگهی
پل اورگان

پل اورگان

پل اورگان در روستایی به همین نام در شهرستان چادگان استان اصفهان از آثار تاریخی این منطقه از ایران است
  • 1401/12/26
  • استان : اصفهان
  • شهر : چادگان
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : پل اورگان در جنب روستای اورگان در مركز بخش چنارود و در ۳۵ كیلومتری شهر چادگان، در میانه جاده چادگان به كوهرنگ واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

اگر به چادگان سفر كنید، حتماً اهالی چادگان، دیدن از روستای اورگان و پل تاریخی اورگان را به شما پیشنهاد می ‌كنند. روستای اورگان در دهستان چنارود جنوبی در ۳۵ كیلومتری جنوب غرب شهر چادگان واقع شده است. دشت ‌های پوشیده از گل، باغ‌ های انگور، گردو و بادام و آب‌ و هوای معتدل و خنك، روستای اورگان را به منطقه ‌ای ییلاقی و از زیباترین جاهای دیدنی چادگان تبدیل كرده است. نكته جذاب ‌تر خوی همدلی و اتحاد مردم آن است. پل اورگان نماد پایداری و استقامت قومی خودساخته و اصیل، یادگار همتی بلند در سایه محرومیت و نشانی از بختیاری ‌های مركز ایران است. نیرویی كه باعث شد حدود ۱۰۰ سال پیش، پل اورگان روی زاینده ‌رود ساخته شود. پل تاریخی اورگان در سال ۱۳۰۸ توسط حاج جلیل استكی یكی از اهالی بخش اورگان بر روی زاینده رود ساخته شد و در سال ۱۳۱۵شمسی وصیت نمود كه پس از فوت ملا علی آقا استكی و ملا محمد هاشم از تمام دارایی او یك سوم آنرا به مخارج ساخت و تعمیر پل برسانند.

پل اورگان، به طول ۹۰ متر، عرض و ارتفاع پنج‌ متر، با ۱۲ پایه و ۱۱ دهانه معبر آب و حتی مخفیگاهی كه درون درون پل تعبیه شده بود، محلی امن برای اقامت چند ساعته مسافران، به‌ دوراز حیوانات وحشی و راهزنان بوده است. پل اورگان كه روی رودخانه مارون كشیده شده با سنگ و ساروج ساخته شده است. علاوه بر آن، پل اورگان محل برگزاری مراسم‌ بومی و جشن‌ های شادی نیز بوده است. امروزه این پل از جاذبه ‌های گردشگری و جاهای دیدنی چادگان اصفهان است. امروزه نیز پل اورگان محلی برای دورهمی‌ ها و جمع شدن اهالی و خانواده بزرگ قوم بختیاری است. این پل تاریخی با پیگیری اهالی روستا و دوستداران میراث فرهنگی ایران، در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شد.


موقعیت مكانی
پل اورگان در جنب روستای اورگان در مركز بخش چنارود و در ۳۵ كیلومتری شهر چادگان، در میانه جاده چادگان به كوهرنگ واقع شده است.

پل اورگان-8bterIR02I

پل اورگان-nkyn7rmAtd

پل اورگان-A1YyJWZX0j