ریپورتاژ آگهی
دهكده تفریحی زاینده رود

دهكده تفریحی زاینده رود

چادگان یكی از سرسبزترین مناطق ایران است كه در استان اصفهان واقع شده است
  • 1401/12/26
  • استان : اصفهان
  • شهر : چادگان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اصفهان، چادگان، دهكده تفریحی دریاچه زاینده رود
تلفن : 66059000-021

یكی از قشنگ ‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان چادگان است. چادگان با شهر اصفهان ۱۲۸ كیلومتر فاصله دارد. نزدیك به دو ساعت در راه هستید و بعد به دهكده‌ ای سرسبز می ‌رسید كه پشت سد ساخته شده و همه چیز را باهم دارد، هم طبیعتی سرسبز، هم دریاچه زاینده رود و هم امكانات تفریحی متنوع. دهكده تفریحی زاینده رود، ۲۴۵ هكتار فضای سبز، نیم هكتار گلخانه و ۱۲۴ گونه گیاهی دارد. دهكده فرهنگی تفریحی زاینده كه درساحل دریاچه سد زاینده رود ساخته شده، دارای ۱۴۸۸ دستگاه واحد ویلایی و آپارتمانی است. از ویژگیهای دهكده فرهنگی تفریحی زاینده رود مدیریت و ساماندهی با رعایت مسائل زیست محیطی دهكده می باشد. در سال ۱۳۸۷ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست كشور لوح زرین تحت عنوان واحد برگزیده خدماتی سبز سال ۱۳۸۶ در كشور به سازمان عمران زاینده رود و این دهكده اهداء شد.

دهكده تفریحی زاینده رود-vLek2GbiGE

سابقه تاریخی
نام قدیمی چادگان پاراتاك می باشد. آخرین پادشاه هخامنشی برای فراهم كردن سپاه به این ناحیه آمده است. در دوره دیگری از تاریخ ایران، اسكندر مقدونی نیز در این محل اقامت كرده و به واسطه نفوذ خود، هنوز روستای مجاور چادگان به اسكندری معروف است، بعد ها، شاه عباس صفوی نیز به واسطه آباد بودن این ناحیه، ترك ها را به سمت این منطقه فرستاده است. چادگان از دو بخش چاد و گان تشكیل شده است. چاد به معنی شیار، شكاف و دره است و گان پسوند آن است. پاراتاك كه به كلی از میان رفت، مردم در جایی نزدیك به آن خانه‌ های خود را بنا كردند. جایی نزدیك به رودخانه زاینده رود كه در دره‌ای قرار گرفته و به همین دلیل، اسم چادگان بخود گرفت.

 

موقعیت جغرافیایی
دهكده فرهنگی تفریحی زاینده رود در ۱۲۰ كیلومتری غرب استان اصفهان در حاشیه رودخانه زاینده رود و در ۲ كیلو متری شهر چادگان در منطقه فریدن بزرگ واقع شده است. این دهكده از سمت شمال با شهرستان فریدن، از سمت غرب با شهرستان چادگان، از سمت شرق با شهرستان تیران و كرون، از جنوب با استان چهارمحال و بختیاری و از سمت غرب با بخش چنارود همجوار است.

 

دهكده تفریحی زاینده رود-95cpc1y7bK

امكانات تفریحی
در دهكده تفریحی زاینده رود امكانات تفریحی متنوعی وجود دارد، همین امكانات چادگان و سرسبزی آنرا از سایر شهرستان ها متمایز می سازد. سكو های نشیمن خانوادگی در حاشیه ی زاینده رود، باشگاه اسب سواری، اسكله قایقرانی (اسكله ای همراه با قایق پدالی، موتوری و یك دستگاه اتوبوس دریایی درچادگان وجود دارد كه مسافران می توانند با آن ها لحظات خوشی را در دهكده زاینده رود برای خود رقم بزنند.) استخر چادگان، زمین های ورزشی (زمین فوتبال، بسكتبال، والیبال، تنیس روی میز و...)، تله كابین، پیست های دوچرخه سواری، باند فرود هلی كوپتر در باند هوایی چادگان، باغ ها و مزارع باغ های پر از میوه و مزارع مملوء از درخت چادگان بی نظیر است.

جدا از دریاچه سد زاینده رود و قایق سواری آن، چادگان تفریحات دیگری نیز دارد. به خاطر وجود ماهیانی مانند قزل ‌آلای رنگین كمان، كپور و زرد مردم برای ماهیگیری به این منطقه می ‌آیند. در این دهكده توریستی امكان اسب سواری نیز دارید كه می توانید در این زمینه آموزش ببینید. با اتوبوس دریایی میتوانید دوری در رودخانه بزنید و به ساحل كه برگشتید، زیر سایه درختان خستگی در كنید، یا می توانید با دوستان و خانواده خود در ساحل والیبال و بسكتبال و پینگ پنگ بازی كنید، و یا در استخر دهكده، تنی به آب بزنید كه هم سانس ‌های مردانه و هم زنانه دارد. میتوانید با دوچرخه در دهكده گشت بزنید و اگر دلتان هیجان خواست سوار بر تله ‌كابین شده چادگان را از بالا ببینید. دمنوش خانه دهكده كه انواع و اقسام شربت ها و دمنوش ها را میتوان در آن سفارش داد و رستوران های كوچك و بزرگ نیز از جاذبه های چادگان هستند، هرچند بساط كباب در دشت و دمن كه از سنت های پسندیده ایرانیان است در اینجا هم حاكم است. وجود امكانات متعددی از تفریحات خانوادگی و دسته جمعی از جمله غواصی، پینت بال، شهر بازی و پارك بادی، كارتینگ، ماشین شارژی و پل معلق و … لحظات مفرح و هیجان انگیزی را برای گردشگران رقم میزند. آرامشِ در یك استراحتگاه ییلاقی با امنیت كامل و محیطی خانوادگی از نخستین ویژگی هایی است كه دهكده فرهنگی تفریحی زاینده رود را محبوب مسافران كرده است.  برای اقامت در چادگان میتوانید هم ویلا كرایه كنید و هم به چشم سفری یك روزه آن را ببینید و برای شب دوباره به اصفهان برگردید.

 

دهكده تفریحی زاینده رود-oCNDuv739i
نزدیك ترین مكانهای گردشگری
"ماركده " به عنوان یكی از زیبا ترین مقاصد پیاده روی حاشیه زاینده رود شناخته شده و در ۸ كیلومتری دهكده تفریحی واقع است. همچنین منطقه زیبای "بن" (Ben) در چهار محال و بختیاری، در ۲۰ كیلومتری جنوب دریاچه زاینده رود، با دهكده فاصله اندكی دارد. چشمه سلیمان نیز در ۷ كیلومتری غرب دهكده تفریحی واقع شده و چشمه وقا، چشمه خوانسارك، چشمه مرغاب در جاده تیران به داران قرار دارد (حدود ۴۰ كیلومتری دهكده تفریحی)، رودخانه اسكندری (پلاسگان) كه یكی از منابع مهم آب زاینده رود است در ۱۷ كیلومتری غرب دهكده تفریحی قرار دارد. چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده رود، با ۷۲ كیلومتر رانندگی، در جاده غربی دهكده تفریحی واقع شده است. "چنارود" و "چهل چشمه" نیز در ۳۸ كیلومتری غرب دهكده تفریحی، از مراكز مهم عشایری محسوب می شود. در اواخر بهار برای دیدار از عشایر و رسوم آنان می توانید به این منطقه سفر كنید.

دهكده تفریحی زاینده رود-Gsu2GzPSdI
اماكن تاریخی چادگان
دهكده چادگان جاهای تاریخی مانند خانه معظم الملك میر پنج نیز دارد كه به ثبت ملی رسیده است. این بنا یادگاری از دوره قاجار است كه از زیرزمین، تالارها و اتاق های بزرگ با دیوارهائی مزین به نقوش و آینه كاری های ظریف تشكیل شده است. تزئینات خانه متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپا می باشد. در مقابل عمارت آن حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه های رنگین در خود منعكس می ‌كند. این خانه در سالهای گذشته به حال خود رها شده و توقع دیدن خانه ای سرپا را نداشته باشید. اسم كاوه آهنگر برای همه آشنا است. شخصیتی اسطوره ‌ای شاهنامه كه علیه ضحاك قیام كرد. مشهد كاوه كه به نام ‌هایی مثل دهستان كاوه، دهستان كاوه آهنگر و مشهد هم معروف است، دهستانی است كه آرامگاه كاوه اهنگر و پسرش در آن قرار دارد و از جاهای دیدنی چادگان است.