ریپورتاژ آگهی
امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود

بقعه امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع) یكی از زیباترین جاهای دیدنی نطنز در استان اصفهان است
  • 1401/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : نطنز
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : اصفهان، نطنز، بادرود
تلفن : 66059000-021

در فاصله ۸ كیلومتری شهر بادرود و ۳۰ كیلومتری شمال شرقی شهر نطنز در دل كویر محل بقعه و آستان دو بزرگوار از سلاله پیغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بنام امامزاده آقاعلی عباس و امامزاده محمد (علیهم السلام) از فرزندان حضرت امام موسی كاظم (علیه السلام) و برادران علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (علیها السلام) واقع گردیده است. این دو امامزاده عالی مقام به اتفاق حضرت شاهچراغ (علیه السلام) كه در شیراز مدفون گردیده مورد توجه عده زیادی از شیعیان و دوستداران اهل بیت است.

 

معماری
این امامزاده بقعه ‌ای نسبتاً بزرگ و زیبا دارد. از نظر معماری می ‌توان گفت كه از سبك معماری اسلامی–ایرانی در آن به‌ خوبی استفاده شده است. گنبد و مناره‌ ها با كاشی‌ كاری‌ های فیروزه ‌ای و زیبا تزئین شده ‌اند. سردر اصلی امامزاده دارای ایوانی بزرگ و تماشایی است. پلان كلی امامزاده را به شكل مربع طراحی كرده ‌اند. رو بروی درب ورودی حوضی بزرگ و سنگی به چشم می‌ خورد. تقارن در این بنا به‌ خوبی دیده می‌ شود. در فضای داخلی مقرنس‌ كاری‌ های سقف توجه بسیاری را به خود جلب می‌ كند. این بنا در دو طبقه با ۱۰ رواق و ۴ سردر ورودی ساخته شده است. جمع كل زیربنای مجموعه در حدود ۳۶۰۰۰ متر مربع می باشد. از این میزان حدود ۱۳۰۰۰ متر مربع زیربنای آن تنها با تغییرات كمی مطابق با طرح احداث گردیده است. زیربنای ساختمان حرم مطهر و صحن های آن ۵۰۰۰ مترمربع است. ارتفاع گنبد با عظمت و كاشیكاری گنبد كه از شاهكارهای برجستة معماری است از كف ۴۵ متر و قطر گنبد ۲۳ متر می باشد. دو گلدسته در دو طرف گنبد زیارتگاه به ارتفاع ۴۰ متر و قطر ۳/۵ متر قرار گرفته است. نمای داخل گنبد و بارگاه امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (علیه السلام) با مهارت بسیار زیبا و ظریفی گچبری و آینه كاری شده است كه نظر هر زائری را به خود خیره می كند. ضریح زیبا و مطلای حرم در ابعاد ۵×۴ روی سنگ مزارات امامزادگان شریف قرار گرفته است. در طبقة فوقانی حرم موزه امامزاده به مساحت ۱۵۰ متر مربع است كه در حال حاضر مورد بهره برداری و بازدید زائرین قرار دارد. در قسمت جنوبی صحن ساختمانی به عنوان مركز فرهنگی‌ قرآنی قرار دارد. همچنین در طبقه فوقانی حرم در قسمتی دیگر كتابخانه‌ای به مساحت ۱۰۰ متر مورد استفاده زائرین قرار دارد كه در حال حاضر به علت ساماندهی مورد استفاده نمی ‌باشد.


امكانات
در گوشه غربی صحن جهت برخورداری زائرین و مسافرین از خدمات درمانی و پزشكی، دارالشفای زیارتگاه خصوصاً در ایام تعطیل و اعیاد و سوگواری در خدمت زائرین می باشد. در گوشة‌ پایین در صحن مجموعه گلزار شهدای گمنام قرار گرفته كه مورد توجه و تكریم زائرین این بارگاه است. ۳۵۰ باب زائرسرا، ۹ باب سوئیت، ۳ سالن، انبار ظروف، حمّام، نانوایی، سرویس های بهداشتی، انتظامات،  دارالشفاء، كتابخانه، مخابرات، شهر بازی، بازار، فضای سبز، مجموعه فرهنگی، سفره خانه حضرتی، پاركینگ، كشتارگاه، مزرعه كشاورزی، مرغداری، چاه آب، برج كفترخانه و كمپ گردشگری (در دست ساخت) از امكانات این امامزاده می باشد. در ایام محرم و مخصوص تاسوعا و عاشورا، این بقعه به‌ شدت شلوغ می ‌شود.


موقعیت مكانی
آستان امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (علیهما السلام) در شهرستان نطنز، در دل كویر و در فاصله ۸ كیلومتری شهر بادرود و ۳۰ كیلومتری شمال شرق شهر نطنز و به فاصله ۱۶ كیلومتری به جاده ترانزیت بندرعباس ـ تهران، وصل شده و در حد فاصل ۷۰ كیلومتری جنوب شرقی كاشان و ۶۰ كیلومتری شمال غربی اردستان واقع گردیده و به وسیله یك بلوار به طول ۸ كیلومتر كه دو باند آن با درآمد آستانه آسفالت گردیده و در وسط بلوار درختان نارون و كاج و غیره غرس شده و زیبایی خاصی به آن داده به شهر بادرود متصل شده است.

 

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-y1c88FcEXD

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-uN8RWOW4JT

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-i0XTs9agX2

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-eQbKpdoS1g

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-xFdhUbST0H

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-Oe1gpgG131

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-KaIvQboijD

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-91sy95Wg2O

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-gxi1455tPw

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-Gvl5akAK85

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد بادرود-siF5tZ3tBO