ریپورتاژ آگهی
برجهای دوقلوی صفا

برجهای دوقلوی صفا

در محله باور نجف آباد (نبش خیابان شریعتی فعلی) ابتدای كوچه صفا، دو برج قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) نجف آباد ۱۱۹ گوش در كنار یكدیگر در دو خانه متروكه، در كنار مسجد و حمام قدیمی صفا قرار دارد
  • 1401/12/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : نجف آباد
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : برج‌ های دوقلوی صفا در نجف ‌آباد، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

در محله باور نجف آباد (نبش خیابان شریعتی فعلی) ابتدای كوچه صفا، دو برج قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) نجف آباد ۱۱۹ گوش در كنار یكدیگر در دو خانه متروكه، در كنار مسجد و حمام قدیمی صفا قرار دارد، این دو سر قدیمی باشكوه از فاصله زیادی به چشم می خورند، در ضلع غربی و نزدیك این برج ها دیوانخانه فتحعلی خان یاور، كد خدای نجف آباد قرار داشته است.

برجهای كبوتر از دسته ساختمان ‌های گلی و بلند است كه برای اسكان و نگهداری كبوترها، در باغ‌ ها و مزرعه‌ ها بنا می ‌شده است. البته در این میان، برج‌ های صفا از لحاظ معماری دارای ظاهری بسیار متمایز است. این برج ‌ها دارای پلان‌ های مستطیل شكل هستند و در منزل متروكه ‌ای واقع شده ‌اند كه معماری كاملاً متشابهی دارند. برج هایی بی نظیر با معماری خاص و قدمتی، كه بنابر برآورد میراث فرهنگی ساخت آنها به دوران آنها به دوران صفویه باز می گرددد، عموماً برج ها در ایران، استوانه ای و در آسیای میانه، مخروطی شكل هستند ولی معماری این دو با همه برجها متفاوت بوده و چهار گوش ساخته شده اند. با توجه به معماری بی نظیر این برج ها بدرستی نمی توان گفت كه از كجا الگو گرفته شده است. تنها می توان گفت شبیه برج های رومیان قدیمند، كه شاید الگو گرفته از آنجا باشند و یا اینكه شیوه جدید و تحولی در معماری بوده است.

این دو قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) با خشت خام ساخته شده و داخل آنها لانه كبوتر تعبیه گردیده است و از بیرون كاه گل اندود شده اند. در قسمت فوقانی هر برج دو كله برج آجری مشبك زیبا به منظور عبور و مرور كبوتران و تخلیه هوای برج طراحی گردیده است. برج ها چهار گوش و على الظاهر شبیه به یكدیگرند، اما یكی از آنها از پایین تا بالا برج كبوتری است ولی در قسمت تحتانی برج دوم، اتاق مسكونی ساخته شده است و فقط قسمت فوقانی آن برج كبوتر خانه می باشد. در قسمت شرق بنا خانه ای با دیرینگی دوران صفویه ساخته شده و دست بی مهری و تخریب از آن بی نصیب نبوده است. این خانه از معدود خانه های باقیمانده با پنجره های ارسی شهر نجف آباد است. در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی تملك بنای تاریخی برج‌ های دوقلوی صفا به شهرداری نجف ‌آباد واگذار شده است.


موقعیت مكانی
برج‌ های دوقلوی صفا در نجف ‌آباد، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده است.

 

برجهای دوقلوی صفا-CGacA7VfRX

برجهای دوقلوی صفا-PFJ6mURMpt

برجهای دوقلوی صفا-G2mBffR1mV

برجهای دوقلوی صفا-xw1dBvUJXr

برجهای دوقلوی صفا-tUQqckR4Ww

برجهای دوقلوی صفا-M2cEQNtTBz