ریپورتاژ آگهی
قلعه محمدیه نایین

قلعه محمدیه نایین

قلعه محمدیه از مهمترین قلعه های تاریخی شهرستان نایین در محله قدیمی محمدیه در شرق شهر نایین است.
  • 1401/12/16
  • استان : اصفهان
  • شهر : نائين
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : اصفهان، نایین
تلفن : 66059000-021

قلعه محمدیه از مهمترین قلعه های تاریخی شهرستان نایین در محله قدیمی محمدیه در شرق شهر نایین است. این قلعه بر روی كوه قلعه محمدیه ساخته شده و براساس نوع مصالح به كار رفته و طرز ساخت این بنای تاریخی، احتمالاً متعلق به قبل از اسلام می باشد چرا كه ساختار اولیه محله محمدیه نیز به عنوان یكی از قدیمی ترین محلات این شهرستان بیشتر متعلق به قبل از اسلام بوده و از اولین بناهای ساخته شده در هر محل استحكامات دفاعی آن محل می باشد. در این محله، قلعه دیگری نیز به نام قلعه ریگ و درست در مقابل آن بر روی بلندی وجود داشته كه متأسفانه در حال حاضر هیچ اثری از ان نیست و آثار قبل از اسلام از آن به دست آمده است. متاسفانه راهزنان فرهنگ، بارها به این قلعه دستبرد زده و اشیاء عتیقه فراوانی از آن به یغما برده‌اند، از این رو در قلعه فعلاً بسته است. با این همه، شكوه این قلعه چندان است كه تماشای آن روح را برمی ‌انگیزد.


معماری
قلعه تاریخی محمدیه به صورت چند ضلعی نامنظم و برروی بلندی و كوه محمدیه و در نقطه ای سوق الجیشی برای تسلط بر تمامی محیط و فضا های اطراف ساخته شده است. دیوارهای اصلی قلعه برج ها و نیم برج هایی دارد و این نیز جهت تسلط و دید بهتر نسبت به دشمنان و بیگانگان بوده و به عنوان برج های دفاعی و دفع آسیب دشمنان و راهزنان ساخته شده است. این قلعه دارای ۶ برج است و بلندی هر برج از دوازده رگه چینه است. دور خارجی یكی از برج ‌ها ۱۶ متر است. دیوار قلعه ممزوج از خشت و چینه است، اندازه خشت ‌ها ۲۸*۲۸*۷ می باشد. داخل قلعه تاریخی محمدیه فضاهای معماری و اتاق هایی با ابعاد متفاوت، كوچك و بزرگ، جهت استفاده ساكنین محل در هنگام هجوم دشمنان و راهزنان تعبیه و ساخته شده است. هر فضا در قدیم متعلق به یك خانواده بوده و هنگام هجوم دشمنان از این اتاق ها برای استراحت استفاده می شده است. ورودی اصلی این قلعه در دیوار شرقی قلعه تعبیه گردیده است. این ورودی بسیار كوچك و رفتن به داخل قلعه سخت بوده چنانكه در صورت هجوم دشمنان و راهزنان امكان دسترسی سریع به داخل قلعه توسط ایشان امكان پذیر نبوده است. فضا ها و اتاق های داخل قلعه تقریباً بیش از ۵۰ درصد تخریب گردیده است و لیكن با بررسی بر روی پی ها و آثار به جای مانده بیش از ۵۰ اتاق دارد. در میان اهالی معروف است كه برای دسترسی و استفاده از آب، كانالی ارتباطی از وسط قلعه به یكی از پایاب های قنات اصلی محل و بیرون از قلعه وجود داشته كه در حال حاضر هیچ اثری از آن وجود ندارد.


جاذبه های نزدیك
یكی ازمكانهای تاریخی و توریستی محمدیه مجموعه كارگاههای عبا بافی در كنار قلعه محمدیه است كه تركیبی خاص جهت جذب گردشگران ایجاد نموده است. وجود كارگاههای عبا بافی محمدیه در مجاور این قلعه زیبایی آنرا دو چندان كرده است.


موقعیت مكانی
قلعه عاشوراگاه در بالای كوهی در قسمت شرقی شهر نائین قرار دارد. قلعه عاشورگاه تقریباً از تمام نقاط محمدیه و از جاده نائین به انارك دیده می ‌شود.

 

قلعه محمدیه نایین-mlAYXteW7y

قلعه محمدیه نایین-mCnqfgAB7D

قلعه محمدیه نایین-ZP3MPCTCju

قلعه محمدیه نایین-ikueQmjVPN