ریپورتاژ آگهی
كویر سیاه كوه

كویر سیاه كوه

كویر سیاه كوه در ۴۰ كیلومتری شمال شهر اردكان و ۲۰ كیلومتری جنوب شهر انارك قرار دارد.
  • 1401/12/16
  • استان : اصفهان
  • شهر : نائين
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : اصفهان، نایین، انارك
تلفن : 66059000-021

كویر سیاه كوه در ۴۰ كیلومتری شمال شهر اردكان و ۲۰ كیلومتری جنوب شهر انارك قرار دارد. قسمت عمده كویر سیاه كوه در استان اصفهان،  بخش انارك شهرستان نایین قرار گرفته است. جالب است بدانید كه كویر سیاه كوه توسط ارتفاعاتی از میانه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. نام جغرافیایی این كویر سیاه كوه است كه به دلیل استقرار كمپ ریگ زرین، با این نام نیز شناخته شده است. این كویر از شمال به ارتفاعات انارك، از سمت جنوب به گریگون و كوه نمك و از سمت غرب به نوگنبد و بیابان‌ های نایین محدود می ‌شود. این كویر با تپه‌ های سرشار از موج ‌های هنرمندانه كه توسط نسیم شكل گرفته اند، جزو زیباترین و حیرت ‌انگیزترین چهره‌ های طبیعی ایران است كه در بین روستای ساغند و كویر بافق قرار دارد. لازم است بدانید كه دور تا دور این كویر با مناطق بیابانی و كویری محصور شده است كه بازدید از آ‌نها نیز می ‌تواند قسمتی از سفر به این منطقه باشد. در مركز این كویر كوهی با ارتفاع تقریبا ۲۰۵۰ متر استوار و محكم قد علم كرده است. از نكته‌ های بسیار جذاب كویر سیاه كوه این است كه ساختار كلی آن همانند نعل اسب است كه سیاه كوه در قوس داخلی آن واقع شده است. تپه‌ های مرتفع با سطوح هموار باعث شده تا این كویر طی چند سال اخیر مورد توجه كویرنوردان یا گردشگران قرار گیرد.

 

كویر سیاه كوه-FBf6bdy9Si

اگر از مسیر روستای مغستان به سمت كویر سیاه كوه بروید یكی از زیباترین چشم اندازهای این منطقه را به نمایش می گذارد. در مسیر این روستا نخل های بلند و پراكنده ای به چشم می خورند كه حضورشان در این منطقه در ابتدا كمی عجیب به نظر می رسد. جاده اصلی به سمت روستا آسفالت است اما پس از گذر از روستا یك جاده خاكی پیش رویتان قرار می گیرد. در طول جاده گیاهان كویری و شورپسند همانند درختچه های گز به وفور به چشم می خورد. چند كیلومتری كه در بیابان پیش بروید به مرزهای ریگزار كویر خواهید رسید. این كویر به سبب نزدیكی به روستای مغستان با نام كویر مغستان نیز شناخته می شود، از همان دوردست ها قبل از رسیدن به كویر بلندی های این منطقه پیدا است. تپه های بلند شن و ماسه كه بلندایشان آنها را شبیه كوه  جلوه می دهد در حاشیه كویر به چشم می خورند.  با هر بار وزش باد نقش ریگزار تغییر می كند. سنگ های تفت دیده و شن مانندی كه تنها با دست هنرمند خالق طبیعت این چنین نظم گرفته اند. نقش این ریگزارها به مانند خطهای ممتد و مرتبی است كه پی در پی هم بر تن ریگزار نقش بسته اند و اغلب با وزش باد دگرگون می شوند. این ریگزار در بالاترین سطح خود بیش از ۱۱۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آنچه این كویر وسیع را منحصربفرد تر كرده است همانطور كه ذكر شد وجود كوهی است كه درست در وسط این كویر واقع شده و آن را به دو قسمت جنوبی و شمالی تبدیل كرده است. كویر چیزی در حدود ۵۰ كیلومتر طول و ۱۳ كیلومتر عرض دارد. اگر نگاهی به جنوب كویر بیاندازید گنبد های نمكی را خواهید دید و اگر سرتان را به سوی شمال كویر بچرخانید كوه های حاجی آباد زرین را خواهید یافت. تپه های بلند شنی و ماسه ای كه در گوشه گوشه حاشیه این كویر سرشار از سكوت به چشم می خورد، عاری از هر گونه پوشش گیاهی و كاملا صاف و یكدست است. ردپای رودخانه فصلی نیز در تن این كویر به چشم می خورد و در اطراف هر دو بخش شمالی و جنوبی آن مناطق باتلاقی دیده می شود. ورود دو رود جاری از كوهستان‌ های مجاور، سیاه كوه را به منطقه‌ ای مرطوب تبدیل كرده است. اما این منطقه خالی از هر نوع پوشش گیاهی است. سیلاب‌ ها در هنگام عبور از منطقه به آبی شور و سنگین تبدیل می ‌شوند. هنگام ورود سیلاب به كویر، حوضچه‌ هایی از آب شور ایجاد می كنند؛ در طول روز و به دلیل دمای بسیار بالای منطقه (به خصوص در فصل‌ های گرم) آب تبخیر شده و نمك باقی‌ مانده از این فرآیند تنها یادگار كوهستان مجاور برای این كویر ماسه ‌ای است، رشد گیاهان در این نمك‌ زار پهناور تقریبا غیرممكن است. زمینهای اطراف این كویر بشدت باتلاقی می‌ باشند.

 

 

كویر سیاه كوه-4dfcmb1q9x

زیست گیاهی و جانوری
این كویر نیز همانند سایر كویرها دارای پوشش گیاهی بسیار كمی می‌ باشد كه در حاشیه آن درختان گز قابل مشاهده است. از ویژگی‌ های بسیار خوب آن می ‌توان به رویش گیاهان دارویی نظیر تره تیزك، كاكوتی، اسفناج وحشی و خارشتر اشاره كرد كه خواص بسیار زیادی دارند. هنگام بازدید از كویر سیاه كوه پرندگانی نظیر تیهو، كبك، عقاب و كبوتر چاهی را مشاهده خواهید كرد كه در آسمان صاف و آبی كویر در حال پر زدن هستند. شغال، كفتار، روباه و گرگ نیز در این منطقه شاید دیده شوند. عقرب، مار، سمندر، مارمولك، بزمچه از دیگر جانداران كویر هستند.

 

كویر سیاه كوه-D0LTBSfRfr

امكانات گردشگری
كمپ كویری ریگ زرین در این منطقه مستقر است و امكانات تفریحی و اقامتی دارد. تفریحاتی همچون سافاری، موتورسواری، شترسواری و سواركاری در دل كویر از امكانات گردشگری این كمپ است، همچنین یك ایستگاه پرورش اسب نیز دارد. پروزا با پاراگلایدر هم یكی دیگر از تفریحات تخصصی منحصربفرد این كویر است. این كمپ دارای واحد ها و اقامتگاه‌ های كویری، یك مزرعه ارگانیك، آشپزخانه مستقل جهت طبخ خوراك های فست فودی مانند پیتزا در دل كویر است. نوای ساز نوازندگان هم اغلب در دل این كمپ كویری به گوش می رسد. دورهمی های دوستانه و سرو چای دم‌ كشیده بر روی ذغال در كنار یك كاسه آش شولی یزد و یا سرو جوجه كباب در وسط كویر از دیگر خاطرات ماندگار این كمپ است. كمپ یك سالن سینمای مجهز را نیز تدارك دیده است تا از گذران اوقات خود در دل این كویر طلایی نهایت لذت را ببرید. سوییت ها و كپرهای این كمپ اقامتگاه مطمئنی برای سپری كردن یك شب كویری است.

 

كویر سیاه كوه-6kb4CZNijF

مسیر دسترسی
این كویر در ۴۰ كیلومتری شمال شهر اردكان و ۲۰ كیلومتری جنوب شهر انارك قرار دارد. شما می ‌توانید از انارك به سمت روستای اسماعیلیان حركت كنید و همین مسیر را ادامه دهید تا كوه‌ های مرتفع را در این كویر مشاهده كنید. همچنین می توانید مسیر انارك به ایستگاه راه آهن انارك و سپس جاده خاكی كنار گذر خط آهن تا ایستگاه نوگنبد را طی كنید. برای دسترسی به این كویر از شهرستان اردكان می توانید وارد جاده اردكان- احمدآباد شوید و مسیر ۱۴۰ كیلومتری را تا رسیدن به كویر ریگ زرین ادامه دهید. مسیر یزد به ساغند نیز یكی دیگر از راه های دسترسی به كویر ریگ زرین است كه از جنوب این كویر گذر می كند. اگر از مسیر اردكان به طبس عازم كویر شده اید باید پس از گذر از روستاهای خرانق و ساغند خود را به روستای مغستان اكبر برسانید. پس از گذر از روستای مغستان یك جاده خاكی پیش روی شما قرار دارد كه به ابتدای ریگزار ریگ زرین منتهی می شود.

 

كویر سیاه كوه-RR7Q7T0LK6

جاذبه های گردشگری
این كویر در چهل كیلومتری پارك ملی درانجیر قرار گرفته كه می توانید سری به آن بزنید. روستای زیبا و منحصربفرد خرانق با انبوه بناهای تاریخی، روستای زیبای عقدا، عبادتگاه زرتشتیان یا همان پیر سبز چك چك، قنات جهانی زارچ، شهر زیبای اردكان و چندین و چند جاذبه دیگر در نزدیكی این كویر قرار دارند كه می توانید از آنها دیدن كنید. شهرستان نایین و زیباییهای انارك نیز در این سفر می تواند برای شما دیدنی باشد.

كویر سیاه كوه-8Sggzng3X9