ریپورتاژ آگهی
چالقفا سمیرم

چالقفا سمیرم

كوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ كیلومتری غرب سمیرم مكانی با صفا با درختان جنگلی تنك و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه های قشقایی می باشد.
  • 1401/12/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم
تلفن : 66059000-021

كوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ كیلومتری غرب سمیرم مكانی با صفا با درختان جنگلی تنك و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه های قشقایی می باشد. وجود گلهای رنگارنگ، كوههای سربه فلك كشیده، رودخانه پر آب و درختان ارس ors سرو كوهی در این منطقه بر زیبایی آن افزوده است. دشت چالقفا و ارتفاعات آن تصویری از بهشت گمشده شهر هزار چشمه است. چشمه های متعددی در منطقه چالقفا جاریست و سكوهای پلكانی به طرز بسیار جالبی مسطح و هموار در این منطقه قرار دارد كه در هر سكو چشمه ای زلال و گوارا به سوی دشت جاری است كه معروف ترین آن چشمه سرد است كه در نزدیكی ارتفاعات كلوم نباتی قرار دارد. چادرها و زندگی باصفای ایلی، چشمه سارهایی با آب زلال و گوارا، چهچه بلبلان، نغمه های دل انگیز كبك های زیبا از جمله كبك چیل سیاه و سفید و كبك دری، تیهو، پرستوهای مهاجر دشت، لاله های واژگون، هوای لطیف و مناظر زیبا و با صفای چالقفا از جمله جلوه های دیگر این منطقه زیباست.

 

چالقفا سمیرم-ZGGJWZMjcw

چالقفا سمیرم-U1ZsStp8iC

پوشش گیاهی و حیات جانوری
چالقفا از مناطق بكر و رویشگاه گیاهان دارویی از جمله موسیر است. گل و گیاهان معطر جاشیر، موسیر، قیاق، كده، كامهر، نعنا، پودونگ، هولیله و هزاران نوع دیگر؛ پهنای دشت و سنگ های سفید را پوشانده اند و هر یك طعم و بوی خاصی دارند. چالقفا قبلاً یكی از مهمترین شكارگاه های سمیرم بوده كه به علت شكار بی رویه، حیات جانوران در آن بسیار محدود شده است، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در كوه های آن نواحی دیده شده است.

 

چالقفا سمیرم-QydvUFU609

چالقفا سمیرم-YEQDcyoMyl

موقعیت مكانی
برای رسیدن به چالقفا باید مسیر خاكی ده كیلومتری از كنار جاده آسفالت را طی كرد و بعد از گذراندن جاده خاكی پر پیچ و خم به این طبیعت زیبا رسید . چالقفا در بیست كیلومتری جنوب غرب شهر سمیرم واقع شده است.

 

چالقفا سمیرم-dzislTL2e7

چالقفا سمیرم-wXpFXEzMCq