ریپورتاژ آگهی
روستای خینه پادنا

روستای خینه پادنا

نزدیكی های دامنه دنا روستایی است كه بعد از گذر از یك پیچ تند در مسیر مخالف جاده اصلی به سمت راست نمایان می شود و خودنمایی می كند.
  • 1401/12/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم، پادنا، روستای خینه
تلفن : 66059000-021

نزدیكی های دامنه دنا روستایی است كه بعد از گذر از یك پیچ تند در مسیر مخالف جاده اصلی به سمت راست نمایان می شود و خودنمایی می كند. روستایی تُرك زبان و دارای پیشینه ای كهن كه از دوره ساسانیان فراتر می رود و بر اساس برخی منابع محلی و تاریخی سابقه آن به بیش از هفت هزار سال می رسد. سكونت و استقرار در این روستا به سابقه وجود آب و چشمه ساران گوارای منطقه باز می گردد. اهالی این روستا ترك زبان هستند و یكی از نكات جالب روستاهای سمیرم نیز در این روستا و روستای بعدی یعنی ‘خفر’ جلب توجه می كند و آن اینكه این روستا تُرك زبان و روستای دیگر لُر زبان هستند. وجود ۳۰ سنگ قبر با یك تاریخ فوت در این روستا نشان از قتل عام مردم توسط محمود افغان دارد. بیشتر از ۶۰ درصد روستاییان برای كسب و كار به كشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت كرده اند و تنها برای دید و بازدید اقوام گاه به روستایشان سفر می كنند. با وجود اینكه رودخانه پُر آب ماربُر از پنج كیلومتری این روستا می گذرد، خشكسالی باعث كاهش درآمد و مهاجرت روستاییان شده است. شغل اصلی مردمان این روستا باغداری و تولید سیب درختی و دامداری است.


جاذبه های گردشگری روستا
چشمه و آبشار ‘كجو’ با آبریز ۱۵۰ متری و چشمه زلال و پرآب ‘كلوخ شكنی’ از نقاط طبیعی و دیدنی این روستا بشمار می رود. وجود چهار آسیاب تخریب شده و محفظه شیره پز نیز حكایت تاریخ كهن روستا را تداعی می كند. غارهایی در این منطقه به هفت دری مشهور هستند و طول برخی بیش از ۱۰۰ متر است كه گفته می شود این غارها به یكدیگر راه دارند. منطقه دیدنی ‘آب سفید’ در ارتفاعات دنا و غار ‘مومیایی’ از دیگ جاذبه های روستا می باشند. غار ‘لای نُخود’ از دیگر جاذبه های بی نظیر این منطقه است كه بیش از ۳۰ نفر در داخل این غار جا می شوند. این روستا و مناطقی همچون ‘شهری آباد’، ‘دیمی دورگ’، ‘حوض دال’ و آب سفید بعنوان مسیرهای اولیه صعود به دنا شناخته می شود. مسیرهای دوم صعود ‘رّمه چر’،’بادزمان’، ‘لوكوره’ و ‘فردای قیامت’ است كه سخت ترین نقطه برای كوهنوردی و صعود فردای قیامت می باشد كه بسیار هم زیبا و دیدنی است و صعود به آن تجربه ای متفاوت است.

 

روستای خینه پادنا-f9tfg47ZPP

روستای خینه پادنا-vQ9aAdszjN

روستای خینه پادنا-7vmbUPOdh1

روستای خینه پادنا-nsnzIs2GL2

روستای خینه پادنا-jHXhgTlx9w