ریپورتاژ آگهی
تنگ بی بی سیدان سمیرم

تنگ بی بی سیدان سمیرم

در شهرستان سمیرم رودخانه و آبشاری زیبا به نام بی ‌بی سیدان وجود دارد. آب رودخانه زلال است و مناظر دیدنی و چشم نوازی در اطراف چشمه ‌ها و رودخانه خلق شده است.
  • 1401/12/05
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم
تلفن : 66059000-021

در  شهرستان سمیرم رودخانه و آبشاری زیبا به نام بی ‌بی سیدان وجود دارد. آب رودخانه زلال است و مناظر دیدنی و چشم نوازی در اطراف چشمه ‌ها و رودخانه خلق شده است.

آبشار بی ‌بی سیدان نیز در روستایی به همین نام و در كنار «تنگ نازی»، در كنار رودخانه سمیرم  قرار دارد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم و در جایی كه به یاسوج متصل می‌ شود، قرار گرفته است. آبشار بی بی سیدان در فصل گرما گردشگران بیشتری را جذب می‌ كند. آب ولرم آبشار و رودخانه در تابستان، محل مناسبی برای آب تنی و شنا می باشد كه در قسمت‌ های كم ‌عمق رودخانه می توانید آب ‌تنی كنید.

درازه رود از جاذبه‌ های دیگر این منطقه است. تماشای منظره درازه رود از بالای تپه‌ های مشرف به آن بسیار زیبا و تماشایی است. شیب را كه پشت سر بگذارید می ‌توانید به كنار رود برسید. پیاده‌ روی در كنار رود و تماشای چشمه‌ هایی كه به آن می‌ ریزند از دیدنی‌ های این سفر خاطره انگیز است.

درختان وحشی انگور، انجیر، تمشك، بنه و دیگر گیاهان دارویی در حاشیه این رود، زیبایی این مسیر را دو چندان كرده است. صدای دلنشین رود و آرامش پیاده‌ روی در كنار درازه‌ رود فراموش نشدنی است. جذابیت این سفر، حركت در مسیر رودخانه است و تماشای گاه به گاه حوضچه ‌های آب و آبشارك هایی كه می توان زیر آنها دوش گرفت از لذت های این سفر است. این آبشارك ‌ها با برگ ‌های ریز و درشت سرسبزی كه كنارشان روییده، مناظر فوق العاده زیبایی را رقم زده است.

نكته قابل توجه این آبشار دره ای است كه می توان از آن به چشمه ناز ونك رسید و در طول مسیر طبیعت بكر را نیز تماشا كرد.

در محدودۀ ونك بیشتر از یكصد چشمۀ كوچك و بزرگ جاری است كه در خشكسالی‌ ها تعداد زیادی از آنها كم آب یا به كلی خشك می ‌شوند. چشمه ناز ونك منطقه ای تقریباً كوهستانی و جزء رشته‌‌ كوه‌ های زاگرس است، همچنین این منطقه از مناطق سردسیر و پرآب محسوب می‌ شود كه سرشاخه‌ های رودخانه كارون در این حوزه قرار دارد كه ماربر، ونك، شمس آباد و حنا از رودخانه ‌های معروف منطقه هستند كه همگی یكجا به رود فرسان ملحق شده و در نهایت به كارون می‌ ریزند.

از نظر پوشش گیاهی دارای بیش از یك‌ هزار گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و یكی از زیبا ترین و بكرترین تفرجگاه ‌های شهرستان سمیرم و شهر ونك چشمه بزرگ ۹۶ اینچی ناز ونك است.

مناظر ونك را می ‌توان از مراكز نمونه گردشگری به شمار آورد. دلیل آن وجود هوای بسیار مطبوع در فصل بهار، تابستان، زمستان و پاییز بیاد ماندنی است، طبیعتی كه دور از دود و دم و ساختمان های بلند شهرهای بزرگ، با مناظری كم نظیر روح انسان را تلطیف می ‌نماید.

از دلائل دیگر دلفریبی ونك، ارتفاع مناسب این منطقه از سطح دریا و كوه‌ ها و چشمه‌ های پر آب و متعدد آن است.

چشمه ناز ونك كه از جاذبه ‌های گردشگری شهرستان سمیرم است در فاصله ۱۷۵ كیلومتری جنوب استان و۳۳ كیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم واقع شده است.

این نگین ارزشمند و گوهر ناب در شش كیلومتری جنوب غربی شهر ونك با جاده ای خاكی قرار دارد كه با جلوه ای خاص كمر كوه دو هزار متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می ‌كند.

این چشمه از ارتفاعات كوه دالان كه بزرگترین قله آن دارای ارتفاع۳۴۹۲ متری است، در شهر ونك سر چشمه می ‌گیرد و با پیوستن به رود خانه شمس آباد منظره بكر و بی بدیعی را خلق می كند.

انواع گیاهان دارویی از ویژگی ‌های پوشش گیاهی كوه دالان می باشد، وجود خرس هایی در منطقه نیز نشان از بكر بودن منطقه است. خرس، سنجاب، گرگ و گراز از حیات وحش این منطقه بشمار می ‌آیند.

زیبایی‌ های دست نخورده چشمه ناز، تنگ ده، تنگ دالان و منطقه شمس آباد، كوه‌ های سر به فلك كشیده همراه با باغ‌ ها و جنگل‌ های انبوه، منطقه توریستی و طبیعی كم نظیری خلق كرده است.

هنگامی كه به منطقه ونك رسیدید، از صخره ها، زمین‌ های مزروعی و باغ‌ ها كه بگذرید منطقه را پوشیده از گیاهان وحشی اعم از بوته و درخت خواهید یافت.

در بهاران شكوفه ‌ها و گل‌ ها در این سفره گسترده است و نعمت الهی هر چه بیشتر جلوه گر است.

توصیه ها:
برای عبور از رودخانه حتما وسایل خود را طوری بپیچید كه آب در آنها نفوذ نكند، برای این ‌كار از كیسه‌ های پلاستیكی استفاده كنید. كفش مناسب به همراه داشته ‌باشید تا بتوانید از میان آب به راحتی بگذرید.

مسیر دسترسی
جهت رسیدن به بی بی سیدان تقریبا ۴۰ كیلومتر كه از سمیرم خارج میشوید سمت یاسوج یك فرعی در سمت چپ جاده میباشد كه با تابلوی بی بی سیدان شما را سمت روستای تنگ خشك و بی بی سیدان راهنمایی میكند. بعد از ۶ الی ۷ كیلومتر طی مسیر، سمت چپ جاده وارد جاده خاكی  میشوید و بعد از ۲ كیلومتر طی مسیر خاكی و گذر از باغ های سیب به مكانی جهت پارك خود رو میرسید از اینجا به بعد را باید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده روی انجام دهید تا به زیبایی های بی بی سیدان برسید.

 

تنگ بی بی سیدان سمیرم-zSFGkXhyBF

تنگ بی بی سیدان سمیرم-1jaC6SYFwq

تنگ بی بی سیدان سمیرم-PW3cyt7co1

تنگ بی بی سیدان سمیرم-53vYwgR66x