ریپورتاژ آگهی
روستای همگین دهاقان

روستای همگین دهاقان

همگین از روستاهای بزرگ و بسیار قدیمی و تاریخی منطقه می باشد و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مسیر بین دهاقان و بروجن در ۳۵ كیلومتری غرب شهرستان شهرضا واقع شده است.
  • 1401/12/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : دهاقان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اصفهان، دهاقان، همگین
تلفن : 66059000-021

همگین از روستاهای بزرگ و بسیار قدیمی و تاریخی منطقه می باشد و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مسیر بین دهاقان و بروجن در ۳۵ كیلومتری غرب شهرستان شهرضا واقع شده است. این روستا با آب و هوای بسیار دلكش كوهستانی و باغهای سیب و زرد الو و مزارع سرسبز گندم، جو، لوبیا چیتی دارای خاكی مرغوب است. روستا از شمال به روستای سر چاه و شهرضا، از جنوب به روستای چشمه حیدر، از جنوب غربی به روستای گلی سار و در فاصله دورتر به روستاهای علی آباد سفلی و علی آباد علیا و از غرب به تپه قرقرك و در فاصله چند كیلو متری شمال غربی به توكل آباد و یعقوب آباد محدود می شود و فاصله آن تا شهر دهاقان ۱۵ كیلومتر و در فاصله ۲ كیلومتری روستا تپه قرقرك می باشد.

از ویژگی های منحصر به فرد این روستای تركیب یكرنگ از چندین قوم و نژاد است كه در سالهای دور به هم امیخته و همانطور كه از نام روستا مشخص است به صورت یكرنگ و همگن در كنار هم زندگی می كنند. زبان مردم روستا فارسی بدون لهجه است كه مردم این دیار را با سایر روستا های شهرستان دهاقان متمایز كرده است.

وجود آثار تاریخی چون بند گبری (سد خاكی بر روی رودخانه شور از عهد ساسانیان ) و خانه های گبری بر سر كوههای سر به فلك كشیده و آداب و رسوم خاص و دیدنی مردم حاكی از قدمت و دیرینگی روستا دارد. پنج كیلومتری جنوب روستا مناظر درختان تنومند قدیمی و چشمه ای زیبا با آبی سرد و بدون املاح (شبیه آب مقطر) به نام چشمه علی در میان كوههای سر به فلك كشیده البرز چشمهارا می نوازد. اطراف چشمه به همت شورای روستا تسطیح و بهینه سازی و جهت اسكان مسافران آماده شده و امكانات بهداشتی نیز موجود است. اهالی روستا عقیده خاصی به چشمه علی دارند و معتقدند كه این چشمه همیشه جوشان (حتی در خشكسالی های ممتد نیز آب چشمه جاری بوده است) معجزه  عصای امام هشتم رضا (ع) است. مردم برای برآورده شدن حاجات خود پختن آش نذری در كنار چشمه و خوراندن به مسافران را نذر می كنند. رسمی از گذشته در بین اهالی وجود داشته كه در سالهای كم باران گاوی را با جمع آوری پول ونذری مردم خریداری و پس از نماز باران به دور چشمه علی می چرخاندند و سپس آنرا سر چشمه قربانی و گوشت آنرا بین همه اهالی تقسیم می كردند. اینكار را در گذشته آنقدر با خلوص نیت انجام می دادند كه پس از آن حتما باران می بارید. در ماه اردیبهشت شكوفه های باغهای سیب و زردالو منظره ای بس زیبا و دلكش می آفریند. برج های كبوتر، آسیاب آبی پایین، خانه خان، كوشك دوره پهلوی از دیگر مكانهای تاریخی این روستا می باشند.

 

روستای همگین دهاقان-WPgTiCVIH8

روستای همگین دهاقان-qavo84S2jR

روستای همگین دهاقان-le2EhDJoVj