ریپورتاژ آگهی
دیوانخانه اردیب

دیوانخانه اردیب

روستای زیبا و تاریخی اُردیب از روستاهای جنوبی و سرسبز شهرستان خورو بیابانك است.
  • 1401/12/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : خور
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : روستای اردیب در خور و بیابانك استان اصفهان و در ۳۵ كیلومتری جنوب شهر خور قرار گرفته است. فاصله روستا تا اصفهان ۳۷۰ كیلومتر، تا نایین ۲۳۰ كیلومتر و تا خور و بیابانك ۴۶ كیلومتر است.
تلفن : 66059000-021

روستای زیبا و تاریخی اُردیب از روستاهای جنوبی و سرسبز شهرستان خورو بیابانك است. این روستا دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است و یكی از خوش آب و هواترین روستاهای منطقه است. خور و بیابانك در اوایل قاجار محل حكمرانی امیراسماعیل خان عامری مدعی تاج و تخت آقا محمد خان بوده است. امیر اسماعیل خان عرب روستای خوش و آب هوای اردیب را به دلیل اینكه این روستا در حد وسط تمامی روستاهای جنوبی خور قرار داشت و كار سركشی به بقیه روستاها را برای والی سهل تر می كرد و همچنین امرا و والیان قبلی نیز به نوعی خود را مدیون قدرت حاكم این روستا می دانستند، دیوان خانه اردیب را مقر فرماندهی خود قرارداد. كاخ این امیر به نام دیوان خانه معروف و در تالار آن گچبری ظریف و زیبا همراه با تصاویر رنگارنگ از پرنده، درخت، انسان دیده می‌ شود و سقف اتاق زمستانی آن مقرنس كاری شده است. دیوان خانه دارای ایوانی دلگشا و گچبریهای ظریف و زیبا است و حدود ۱۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد و بنای آن از ساروج است. بنا داخل میدانی است كه اطراﻑ آن آب انبار معروف و قدیمی روستا و خانه های ﻗﺪیمی است. متاسفانه ضلع شمالی بنا تخریب شده است. این مجموعه در تملك شخصی خانواده ثابتی می باشد.


موقعیت مكانی
روستای اردیب در خور و بیابانك استان اصفهان و در ۳۵ كیلومتری جنوب شهر خور قرار گرفته است. فاصله روستا تا اصفهان ۳۷۰ كیلومتر، تا نایین ۲۳۰ كیلومتر و تا خور و بیابانك ۴۶ كیلومتر است.

 

دیوانخانه اردیب-bWXsI4wqh1

دیوانخانه اردیب-gTGGGXMySa

دیوانخانه اردیب-Rcr4W33Pnz