ریپورتاژ آگهی
منطقه شكار ممنوع كلاته

منطقه شكار ممنوع كلاته

در سالهای اخیر به افزایش سطح مناطق تحت حفاظت در استان اصفهان توجه زیادی شده است. بسیاری از زیستگاههای شاخص كه سالها به عنوان شكارگاههای معروف شناخته میشدند اكنون تحت حفاظت هستند.
  • 1401/12/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : خور
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : اصفهان، خور و بیابانك
تلفن : 66059000-021

در سالهای اخیر به افزایش سطح مناطق تحت حفاظت در استان اصفهان توجه زیادی شده است. بسیاری از زیستگاههای شاخص كه سالها به عنوان شكارگاههای معروف شناخته میشدند اكنون تحت حفاظت هستند. منطقه شكار ممنوع كلاته با وسعت بیش از ۱۳۳۰۰۰ هكتار با ‌ارزش ‌ترین زیستگاه در منطقه می‌ باشد و از دشت‌ ها و رشته كوه ‌های به هم پیوسته تشكیل شده و به دلیل برخورداری از گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، یكی از مناطق ویژه در استان اصفهان شناخته شده است. كلاته از ویژگی های منحصر بفرد از نظر ارزشهای طبیعی و گردشگری و مناظر زیبای كویری در كنار تنوع زیستی برخوردار است. منطقه مصر و روستاهای كوره گز هم اكنون به یكی از مقاصد مهم گردشگری كویر در ایران تبدیل شده اند كه هر سال در فصول زمستان و پاییز تعداد زیادی گردشگر به خاطر مناظر زیبای كویر راهی این منطقه میشوند. عمده مقاصد گردشگری منطقه عملا داخل محدوده منطقه شكار ممنوع كلاته قرار دارند. هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه ‌مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد، اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین انجام شود.

منطقه شكار ممنوع كلاته به علت دور از دسترس بودن و داشتن منابع آبی مناسب هنوز جمعیت حیات وحش خود را تا حدودی حفظ كرده است و به خصوص اقدامات اخیر اداره محیط زیست در احداث آبشخور در نقاط حساس منجر به ایجاد آرامش نسبی در منطقه شده است. با توجه به ارتباط منطقه با كوههای شرق جندق و همچنین برخی مناطق غربی شهرستان طبس این منطقه بویژه از نظر مهاجرت قوچ ومیش حائز اهمیت است. از همین طریق است كه احتمال رفت و آمد یوز در منطقه از طریق زیستگاههای شرق طبس به منطقه كلاته هنوز هم وجود دارد و همین لزوم حفاظت منطقه را پررنگ تر كرده است.


موقعیت اقلیمی
در شرق این منطقه ارتفاعات ابراهیم زهرا واقع شده كه به دلیل بكر بودن منطقه از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. شمال این ارتفاعات در مجاورت ماسه زارهای كویر مركزی ایران واقع است. روستاهای محمد آباد كوره گز و عروسان از اتماعات انسانی در شمال این منطقه است. در شرق منطقه كویر نمك خور واقع و در جنوب شهرستان خور و روستای عباس آباد به چشم میخورند. ۲۰ درصد این منطقه را كوهستان و تپه ماهوری، ۵۲ درصد به صورت دشت، ۲۲ درصد تاغزار و تپه ماسه ‌ای و شش درصد نیز اراضی سیلابی تشكیل می ‌دهد.


پوشش گیاهی
پوشش گیاهی شاخص این منطقه درمنه، گز و تاق است و در دشت‌ ها تاق ‌زارهای انبوه و خودرو و در نواحی مرتفع‌ تر نیز گونه ‌هایی همچون بادام كوهی، پسته وحشی، بنه، قیچ، شور و آنغوزه را می ‌توان مشاهده نمود. در ماسه‌ زارهای شمال این منطقه پوشش گیاهی تاق و اسكنبیل و سایر گیاهان ماسه ‌پسند قابل مشاهده است.


زیست جانوری
از گونه‌ های به ثبت رسیده این منطقه زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره، گربه وحشی، گربه شنی، كاراكال، كل و بز، قوچ و میش و جبیر می‌ باشند. در این منطقه شواهدی از وجود یوزپلنگ آسیایی نیز دیده شده است.

 

منطقه شكار ممنوع كلاته-AQlsofNxmq

منطقه شكار ممنوع كلاته-mHIcm1GAeE

منطقه شكار ممنوع كلاته-ULFFsrKtDw

منطقه شكار ممنوع كلاته-MZ7ZMXYIwD