ریپورتاژ آگهی
روستای مهرجان خور و بیابانك

روستای مهرجان خور و بیابانك

روستا گردی آنهم در منطقه كویری ایران با آن همه جاذبه و طبیعت بكر، قطعا هر سفر دوستی را ترغیب می كند، منطقه خور و بیابانك كه سرآمد جاذبه های منطقه كویری ایران است
  • 1401/12/04
  • استان : اصفهان
  • شهر : خور
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اصفهان، خور و بیابانك، نخلستان، مهرجان
تلفن : 66059000-021

روستا گردی آنهم در منطقه كویری ایران با آن همه جاذبه و طبیعت بكر، قطعا هر سفر دوستی را ترغیب می كند، منطقه خور و بیابانك كه سرآمد جاذبه های منطقه كویری ایران است، دارای روستاها و نخلستانهای منحصربفرد است. روستای مهرجان با بافت تاریخی در كویر مورد توجه گردشگران است. این منطقه دارای آب و هوای آن گرم و خشك است. نخل های بلند و باغ های این روستا جلوه زیبایی به آن بخشیده است. خانه های بومی این روستا با سردرهای بلند و درو پنجره های چوبی ساخته شده اند. آثار تاریخی به جا مانده در این روستا نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد، از جمله این آثار می توان به آسیاب های آبی، ساباط ها، مراكز دیده بانی و خانه های قدیمی اشاره كرد. احتمالا تاسیس روستا به زمان ساسانیان می رسد كه نام آن مهریج بوده و بعد بنام مهرگان و از زمانیكه مهرجانیها به دین اسلام روی آوردند به نام مهرجان نامیده شده و در تاریخ بنام مهریجان به چشم می خورد. مهرجان زمانی جزء خطه خراسان و زمانی جزء استانهای یزد و سمنان و در حال حاضر جزء استان اصفهان است. چشم‌ انداز باغ‌ های میوه و نخلستان‌ های انبوه روستا، بسیار زیبا و از جملة جاذبه‌ های طبیعی قلمرو این روستا به شمار می ‌روند.


سوغات و صنایع دستی
سوغاتی‌ های این روستا عبارتند از خرما و شیره خرما، حوله، كرباس، جارو، عبا، شمد، چادرشب، قالی، گلیم و دیگر صنایع دستی كه در روستا تولید می ‌شوند. زنبیل، كلاه حصیری، جارو، قالی و بادبزن از دیگر صنایع دستی مهرجان به شمار می روند.


آداب و رسوم
برگزاری مراسم اعیاد نوروز، فطر، قربان و بزرگداشت روزها و شب ‌های ملی سیزده به در، چهارشنبه سوری، یلدا و تولد ائمه در روستا رواج دارد. كشتن نخل از مراسم خاص روستا است. پنیر نخل از نادرترین محصولاتی است كه تهیه آن نیاز به كُشتن نخل دارد. عید برات نیز از مراسم ویژه مهرجان است كه در نیمه شعبان برگزار می‌ شود. موسیقی و زمزمه ترانه‌ های محلی همراه با سازهای نی و سرنا در مراسم جشن و سرور و عروسی‌ های روستا رواج دارد. بازی‌های محلی رایج در این روستا عبارتند از: قایم شدو، سنگ چین، گازی مازی، قلم قلم، نگرانگرا، هرنگ هرنگ، سوتو، گتین و گل گندم.


غذاهای محلی
غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع كباب، سیب ‌زمینی تنوری، آبگوشت، كلاجوش، چرب و شیرین، یخ نیش، دوشوا، چنگان یا چنگمان، غلیف یا قلیف، دوماشو، آش سركة چغندر، آش آنغوره، آش ترش، آش كدو حلوایی و آش دوغ است كه با مهارت خاصی پخته می ‌شود.


جاذبه های گردشگری
مسجد جامع روستا، معماری منحصر به فرد و باشكوهی دارد. این مسجد، مركز برپایی مراسم مذهبی در روستاست. آرامگاه تنی چند از بزرگان روستای مهرجان مانند حاج شمس ‌الدین محمد از مفاخر علمی روستا نیز مورد احترام مردم روستاست. آسیاب آبی بی نظیر این روستا در عمق پنجاه متری زمین در مسیر قناتی قدیمی قرار دارد. كویر مصر نیز در فلات مركزی ایران واقع شده كه از سه جهت غرب، جنوب شرقی و جنوب غربی توسط رشته كوه ها احاطه شده و تپه های شنی بسیار زیبا و چشم نوازی دارد كه گردشگران زیادی را برای تفریحاتی چون شتر سواری، موتور سواری و كویر نوردی به سمت خود جذب می كند. این كویر محل مناسبی برای رصد ستارگان می باشد، آسمان این منطقه حتی برای چشمان غیر مسلح جهت رصد ستارگان مناسب است. از جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به دریاچه نمك، چال سلكنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای اشاره كرد كه هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می كند.

 

روستای مهرجان خور و بیابانك-D4Rc4TGOyf

روستای مهرجان خور و بیابانك-Ksc3bkF2qa

روستای مهرجان خور و بیابانك-6wzWnl1m2l