ریپورتاژ آگهی
مسجد جامع قودجان خوانسار

مسجد جامع قودجان خوانسار

مسجد جامع قودجان واقع در مركز روستای قودجان شهرستان خوانسار و از بناهای مرحوم حاج محمد باقر قودجانی (فرزند حاج زین العابدین قودجانی) است.
  • 1401/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : خوانسار
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : اصفهان، خوانسار، قودجان
تلفن : 66059000-021

مسجد جامع قودجان واقع در مركز روستای قودجان شهرستان خوانسار و از بناهای مرحوم حاج محمد باقر قودجانی (فرزند حاج زین العابدین قودجانی) است. این مسجد دارای وقفنامه سنگی می باشد كه بر «دو سنگ» توسط محمد ابن استاد فرهاد حك شده و در جلوی در ورودی مسجد قرار گرفته است. بنابر آنچه در سنگ نوشته وقفی آورده شده است تاریخ بنای مسجد «۱۲۶۴ هجری قمری» ثبت گردیده است. (وقف مسجد نمود حاجی باغ در هزار و دویست و شصت و چهار)

مسجد جامع قودجان با ۷۳۰ مترمربع وسعت دارای ساختار حیاط مركزی و به شیوه دو ایوانی بنا شده است. جبهه اصلی بنا در جهت قبله و به صورت آجر نما بوده و پوشش سازه ای این مسجد از تیرهای چوبی تشكیل شده كه در ایوان و داخل مسجد بصورت سقف نوشته و نقاشی شده است. این مسجد علاوه بر ویژگی های ارزشمند معماری و هنری، دو وقف نامه سنگی نیز دارد كه در جلوی درب ورودی آن نصب شده است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این مسجد تركیب و ارتباط سطوح مختلف ارتفاعی در این بنا است. این بنای تاریخی سال ۱۳۹۳ به همت اهالی و خیران روستا، هیات امنا و شورای روستای قودجان با نظارت نمایندگی میراث فرهنگی خوانسار مرمت و بازسازی شده است.

مسجد جامع قودجان خوانسار-aNtFaL4TE6

مسجد جامع قودجان خوانسار-kzAM85tJYc

مسجد جامع قودجان خوانسار-2zTGUHMYB3

مسجد جامع قودجان خوانسار-03Lkh75Tpu

مسجد جامع قودجان خوانسار-BvP3Hnyfxb

مسجد جامع قودجان خوانسار-8mZ6Wctg56