ریپورتاژ آگهی
گلستانكوه خوانسار

گلستانكوه خوانسار

گلستانكوه خوانسار منطقه ای است در جنوب شهرستان خوانسار در فاصله ۱۰ كیلومتری شهر خوانسار. این منطقه سرسبز و بسیار خوش آب و هوا دارای شرایط ییلاقی مناسب است
  • 1401/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : خوانسار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اصفهان، در فاصله ۱۰ كیلومتری شهر خوانسار
تلفن : 66059000-021

گلستانكوه خوانسار منطقه ای است در جنوب شهرستان خوانسار در فاصله ۱۰ كیلومتری شهر خوانسار. این منطقه سرسبز و بسیار خوش آب و هوا دارای شرایط ییلاقی مناسب است. سرتاسر منطقه گلستانكوه پوشیده از گونه های گزانگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیباست كه می توان گلهای لاله اشك مژگان، انواع لاله های واژگون، سرنگونی ایرانی، حنائی، لاله بیشه زار، لاله آتشی، لاله كوهی رانام برد. مسافران خسته و مشتاق طبیعت بـرای ساعتی هم كه شده خود را به آغوش باصفای گـلستانكوه می سپارند و ازیبائی های آن لذت می برند. اوج زیبائی این منطقه از اواسط فروردین تا اواسط خرداد می باشد. آب و هوای مطلوب و طبیعت دلپذیر و بسیارمطبوع این منطقه مورد توجه گردشگران است.


موقعیت جغرافیایی
كوه های این منطقه، ۳۶۳۱ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در دامنه رشته كوه های زاگرس قرار گرفته و شهر خوانسار نیز در دامنه جنوب غربی آن قرار گرفته است. شهرهای اطراف منطقه حفاظت شده گلستان كوه خوانسار عبارتند از شهرستان گلپایگان در شمال، شهرستان های تیران، كرون و نجف آباد در شرق و شهر فریدن در جنوب. مساحت منطقه حفاظت شده گلستان كوه خوانسار ۱۷۰۰۰ هكتار است.


شرایط اقلیمی
قامت استوار گلستانكوه و كوهستان زاگرس سایه خود را بر منطقه افكنده و اقلیم كوهستانی و برف گیر رو به شمال كوهساران زاگرس آب و هوایی متفاوت نسبت به مركز استان اصفهان را به این منطقه هدیه كرده است. بهار و تابستان های معتدل و مطبوع و پاییز و زمستان های برف گیر و سرد ارمغان این اقلیم برای منطقه می باشد.


پوشش گیاهی
در مجموع ۷۰ گونه گیاهی در این منطقه كشف شده است. انواع لاله های واژگون؛ گز انگبین، گز علفی، ریواس، كنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز كوهی، گون، موسیر و دیگر گیاهان دارویی و علوفه از گیاهان این منطقه هستند. تمام این پوشش گیاهی منبع تغذیه مناسبی برای حیوانات متعدد و همچنین زنبورهای عسل است. بیشتر این گیاهان در فصل بهار می رویند. همانند گل لاله سرخگون واژگون كه در فصل بهار می روید. این گل رنگ سرخ متمایل به بنفش داشته و از روز چهل ام تا شصت ام بهار می روید. بعد از تعطیلات نوروز بهترین زمان برای سفر به این منطقه و دیدن طبیعت زیبا خواهد بود تا بتوانید دشت پر گل لاله های واژگون را هم تماشا كنید. رنگ این گل ها در هنگام وزش باد و با تابش نور خورشید به آنها، روشن تر به نظر می رسد. گل دهی ساقه ها و ریشه های این گیاه، از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر اردیبهشت و با شروع فصل بارش ادامه می یابد و به همین دلیل باید گفت كه این گل سحرآمیز، عمر بسیار كوتاهی دارد. برای تامین آب مصرفی در این دشت باید به وجود چشمه های متعدد پرآب و بارش باران مناسب اشاره كرد.


زیست جانوری
از حیوانات وحشی منطقه حفاظت شده گلستان كوه خوانسار باید حیواناتی همانند خرس سیاه كه در معرض خطر انقراض قرار دارد، گرگ، شغال، تشی، سمور، سنجاب، گزار وحشی، قوچ و میش، كل و بز، انواع پرندگان و خزندگان منحصر به فرد را نام برد.


مسیر دسترسی
از شهر خوانسار به سمت روستای دره بید بروید. در این جاده حدود ۱۵ كیلومتری راه خواهید داشت. پس از رسیدن به روستای دره بید دیگر رسیدن به دامنه های پر گل لاله های واژگون آسان خواهد بود. این منطقه با تابلو ها و علامت های راهنمای بسیاری مشخص شده و راه را به شما نشان می دهد. منطقه حفاظت شده گلستان كوه خوانسار دروازه و ورودی دارد كه باید به ازای هر ماشین كه وارد می شود مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت نمایید.


امكانات
در نزدیكی این منطقه حفاظت شده مهمان خانه های متعددی برای گردشگران و توریست ها ساخته شده است كه می توانید در آنها اقامت كنید.

 

گلستانكوه خوانسار-UFiPChjgjy

گلستانكوه خوانسار-UPFEirZU2S

گلستانكوه خوانسار-Kq2Ckb13px