ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید صالح خوانسار

امامزاده سید صالح خوانسار

امامزاده سید صالح از امامزادگان مطرح شهر خوانسار در محله بیدهند بوده و نسب ایشان با چندین واسطه به امام موسی كاظم (علیه السلام) می رسد.
  • 1401/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : خوانسار
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : اصفهان، خوانسار محله بیدهند
تلفن : 66059000-021

امامزاده سید صالح از امامزادگان مطرح شهر خوانسار در محله بیدهند بوده و نسب ایشان با چندین واسطه به امام موسی كاظم (علیه السلام) می رسد. این امامزاده جد بسیاری از سادات منطقه از جمله سادات سیدصالحی می باشد. بر روی محراب زیبای كاشیكاری شده این امامزاده و در ضلع شرقی آن شجرنامه این بزرگوار چنین خوانده می شود: (سید صالح بن ابراهیم ابن عیسی ابن حسن ابن یحیی بن ابراهیم ابن عبدالله ابن الامام الهمام حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام)). در شجره نامه های قدیمی كه در سال ۱۲۵۶ قمری تنظیم شده و ممهور به مهر علمای آن زمان می باشد آمده است كه سید صالح علیه الرحمه صاحب حالات صوری و معنوی بوده و مریدان او در لرستان و بختیاری بسیارند .

ضریح مطهر این امامزاده در سال ۱۳۷۷ توسط یكی از خیرین ساخته شده است و بر روی سنگ مزار داخل بقعه قرار گرفته است. دور تا دور ضریح را چهار ستون فرا گرفته كه استادانه آینه كاری شده است. گنبد حرم از كف تا بالا بیست متر ارتفاع دارد. این بقعه متبركه بعد از امامزاده احمد (علیه السلام) از امامزادهای شاخص شهر می باشد. ساختمان جدید الاحداث آن با زیربنای ۴۰۰۰ متر مربع و به همراه اجرای طرح بازسازی و بهسازی و طرح فضای سبز آن درسالهای اخیرصورت گرفته هم چنین خرید و نصب ضریح جدید، آینه كاری داخل حرم و كاشیكاری كتیبه امامزاده به نحوزیبایی انجام شده و اجرای ادامه طرح بهسازی و آزادسازی زمینهای اطراف درحال انجام است.

 

موقعیت مكانی
آستان امامزاده صالح (علیه السلام) در شهرستان خوانسار، شهر خوانسار، محله بیدهند واقع شده است.

امامزاده سید صالح خوانسار-WLeTmW0gYD

امامزاده سید صالح خوانسار-umvbwpjG76