ریپورتاژ آگهی
برج كبوتر جوی آباد

برج كبوتر جوی آباد

یكی از برج های كبوتر كه از گزند حوادث و عوامل جان سالم به در برده برج كبوتر جوی آباد قدیم است
  • 1401/12/01
  • استان : اصفهان
  • شهر : تيران
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان، خمینی شهر خمینی شهر، جوی آباد قدیم، ضلع شمالی امامزاده سید نجم الدین (شهرستان خمینی شهر در ۱۲ كیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده است.)
تلفن : 66059000-021

یكی از برج های كبوتر كه از گزند حوادث و عوامل جان سالم به در برده برج كبوتر جوی آباد قدیم است كه یكی از كهن ترین برج های كبوتر استان به حساب می آید. این برج در سمت غرب محله جوی آباد و شمال امامزاده سید نجم الدین قرار گرفته است. كارشناسان میراث فرهنگی بر این عقیده اند كه با توجه به قدمت این منطقه، تاریخ ساخت برج به قبل از دوران صفویه برمی گردد و برج كنونی باقیمانده یك اثر تخریب شده است كه در آن زمان بر قسمت فوقانی برج احداث شده بود. بنای برج كبوتر خانه جوی آباد، نشان از اصالت پیشه كشاورزی ساكنان این محله دارد.


ویژگیهای معماری
این برج از نوع استوانه ای و در دو طبقه ساخته شده است. پلان آن دایره ای است و در پلان این برج جرز و جدار به هم چسبیده هستند. برج مذكور دارای مشخصات منحصر به فردی است. یكی از این مشخصات، عرض ۴/۵ متری دیواره هاست كه در نوع خود بی نظیر است. عرض برج های مشابه به ۱ تا ۱/۵ متر می رسد. ضخامت و عرض ۴.۵ متری دیوار‌های آن به گفته كارشناسان نشان دهنده آن است كه شاید بنای اولیه آن ابتدا به صورت برج دیده بانی بوده و بعد‌ها تبدیل به كبوتر خانه شده است. مرمت این بنا از ۱۳۸۶ شروع شد و تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت.


موقعیت مكانی
خمینی شهر، جوی آباد قدیم، ضلع شمالی امامزاده سید نجم الدین (شهرستان خمینی شهر در ۱۲ كیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده است.)


جاذبه های گردشگری منطقه
سه مسجد چهارده معصوم، امام زمان (عج) و مجیر و چند حمام خزینه‌ ای مربوط به دوران قاجار از دیگر بنا‌های تاریخی محله جوی آباد خمینی شهر است.

 

برج كبوتر جوی آباد-7ZMcBGdU3M