ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای ظفرقند اردستان

كاروانسرای ظفرقند اردستان

ظفرقند به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با روستاها و شهرهای اطراف، كوهستانی بودن منطقه و قرار گرفتن در حاشیه كویر، مكانی بسیار مناسب برای اطراق كاروان ها بوده و به همین دلیل كاروانسرای آن دوران پر رونقی را به خود دیده است.
  • 1401/11/26
  • استان : اصفهان
  • شهر : اردستان
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : اصفهان، اردستان
تلفن : 66059000-021

ظفرقند به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با روستاها و شهرهای اطراف، كوهستانی بودن منطقه و قرار گرفتن در حاشیه كویر، مكانی بسیار مناسب برای اطراق كاروان ها بوده و به همین دلیل كاروانسرای آن دوران پر رونقی را به خود دیده است. كاروانسرای روستای ظفرقند مربوط به دوره صفویه به عنوان بزرگترین و مهمترین كاروانسرای بین ‌راهی بجا مانده در منطقه در ۲۳ كیلومتری جنوب غرب اردستان و در مسیر جاده ترانزیت اردستان به نائین واقع شده است.

نوع پلان كاروانسرا دو ایوانی است. سمت چپ و راست ورودی ۶ صفه دارد و مصالح بكار رفته از سنگ و آجر است. این كاروانسرا بدون برج است و اتصال دیوارها در چهار گوش بی واسطه است. ورودی كاروانسرا دو سكوی كم حجم در دو سویش دارد و دو سوی هشتی با دو حجره و دو طاق نمای كوچك و بزرگ تقسیم شده است. طرح یك ستاره نیز زیر گنبد هشتی دیده می شود. دو راه پله در دو سوی هشتی برای رسیدن به بام مشاهده می ‌شود و در هر چهار گوش كاروانسرا یك آبریزگاه واقع شده است.

 

كاروانسرای ظفرقند اردستان-mE8d80sw7p