ریپورتاژ آگهی
روستای موغار اردستان

روستای موغار اردستان

موغار از روستاهای گرمسیر از توابع بخش مهاباد شهرستان اردستان در استان اصفهان است
  • 1401/11/25
  • استان : اصفهان
  • شهر : آران و بيدگل
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اصفهان، اردستان، مهاباد، موغار
تلفن : 66059000-021

موغار از روستاهای گرمسیر از توابع بخش مهاباد شهرستان اردستان در استان اصفهان است. قدمت این روستای ۲۵۰۰ ساله از گنج ‌های اكتشافی خانه ‌های كهن بافت تاریخی و ارگ ‌های متعدد آن به دست می ‌آید. مردم این منطقه از اقوام اولیه ایرانی و تمدن‌ های كهن بشری به ‌شمار می ‌رود، از سوی دیگر كویر بی بدیل كه اكو سیستمی بكر و باور نكردنی دارد بر جذابیت آن می افزاید. موغار به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد تاخت و تاز اشرار زیادی قرار میگرفت به همین دلیل ساكنین هنگام حمله اشرار به قلعه روستا پناه می بردند. موغار دارای دو ارگ (قلعه) قدیمی است كه شامل ارگ كهنه با قدمتی بیشتر از پانصد سال و ارگ (قلعه) نو با قدمتی بیش از سیصد سال است. عده ای نیز تحمل ناامنی‌ ها را نداشته و از طریق كویر به ورامین كوچ كردند كه الان نیز نوادگان آ‌نها در ورامین و اطراف ان به نام مغاره معروف هستند در حالیكه موغار را نشناخته و هیچ اطلاعی از موقعیت موغار ندارند.


وجه تسمیه
موغار از دو كلمه "مغ" و "آر" تشكیل شده، در اصل اسم آن "مغ آر" بوده كه به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مُغ در اصل مُك بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است. جمع آن مُغان است و مغان طبقه ای پائین تر از موبدان بوده اند، در واقع "آر" برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی مكان پیشوای زردشتی می باشد. ممكن است كه در عهد باستان در موغار آتشكده یا آتشكده هایی نیز وجود داشته است.


موقعیت جغرافیایی
موغار در شمال غربی شهر اردستان و ۲۵ كیلومتری نطنز واقع است. طول جغرافیایی آن ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۳ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۷ متر می باشد. موغار در كنار جادهٔ ترانزیت تهران، بندرعباس و پاكستان قرار گرفته و راه ‌آهن بین‌ المللی خلیج فارس و دریای عمان به روسیه و چین و اروپا در قلب دهستان و در میان مزارع گندم و جو ایستگاه دارد.


شرایط اقلیمی
تركیب آب و هوای سرد و گرم و زمستان ‌های سرد و تابستان‌ های گرم و اختلاف دمای زیاد شب و روز از ویژگ ی‌های كویر است. موغار نیز با آب و هوای كویر هماهنگ است. میزان بارندگی سالیانه ۷۵ الی ۱۰۰ میلی ‌متر است كه این میزان یك هشتم میانگین بارندگی جهانی است. شن ‌های روان با آمدن بادهای چهارگانه خراسان و كاشان، پاییزی و اسفندی بر فراز دهستان به پرواز درمی‌ آیند و سبب كاهش دید می ‌شوند. گرمترین دما در تابستان ۴۷ درجه سانتی گراد و در زمستان سردترین دما به ۸- می ‌رسد.


محصولات و صنایع دستی
فعالیت عمده مردم موغار كشاورزی و باغداری است، مخصوصا صیفی كاری در این منطقه رواج دارد. زعفران، انار، پسته، زیتون، طالبی صادراتی، خربزه، انگور و محصولات دامی در این منطقه به عمل می آیند. قالیبافی بخشی از هنر مردمان این منطقه است.


جاذبه های گردشگری

مسجد جامع موغار
مسجد جامع این روستا با قدمتی بیش از پانصد سال توسط فردی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی قدمت این مسجد را برابر با مسجد جامع نطنز می دانند. این مسجد دارای شبستان زیرزمینی بسیار قدیمی و البته زیبا می باشد كه هنوز جای مشعل و چراغ ها داخل آن دیده می شود. این نوع شبستان در مسجد سامع الدین زواره نیز وجود دارد.


بقعه پیر بابا اسماعیل
بقعه پیر بابا با گنبد خشتی كه جای شمعدانی از عصر صفوی بر دیوار آن ساخته شده است از مكانهای دیدنی روستا است. سنگ قبر متناسب با نام زیارت نیست. نوشته این سنگ به اندازه ۳۶*۶۳ به خط نستعلیق است كه بر روی آن نادعلی نوشته شده است. دور تا دور سنگ هم نام دوازده امام به خط نسخ كتابت شده است.


ارگ موغار
در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد كه یكی به زمین زراعی تبدیل شده ولی دیگری هنوز به همان سبك باقی مانده است. این ارگ از آثار منحصر بفرد و ناشناخته كویر مركزی ایران است و شباهت زیادی به ارگ بم دارد. این قلعه تاریخی با وسعت سه هزار متر مربع در دو طبقه و چهار برج دیده بانی مربوط به دوره قاجار است. این اثر ارزشمند تاریخی كه تمام سازه های آن خشت و گل است دارای یك در ورودی با دیواره های بلند است كه ورود به داخل آن غیرممكن است. به گفته اهالی عكس هایی از این قلعه توسط گردشگران انگلیسی در ابتدای قرن بیستم تهیه شده كه در آن زمان این قلعه سالم و مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گرفته است. بخش های مسكونی این قلعه تاریخی به مرور زمان تخریب شده اما چهار برج و دیوار خارجی آن سالم مانده است. ساباط ها، گذرها و خانه های قدیمی در كنار این آثار ارزشمند دیده می شوند.


موقعیت مكانی
روستای موغار در ۲۵ كیلومتری شهر اردستان، در بخش مهاباد و در كنار جاده ترانزیت تهران-بندرعباس قرار گرفته است.

 

روستای موغار اردستان-emxJbbazv8

روستای موغار اردستان-jxyTDPOq6e

روستای موغار اردستان-wUbmp9Co45