ریپورتاژ آگهی
آستان امامزاده محمد هلال بن علی

آستان امامزاده محمد هلال بن علی

حضرت محمد هلال(ع)، فرزند بلافصل مولا امیرالمؤمنین علی(ع) و امامه می باشد
  • 1401/11/24
  • استان : اردبيل
  • شهر : گرمي
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل ، خیابان محمد هلال
تلفن : 66059000-021

حضرت محمد هلال(ع)، فرزند بلافصل مولا امیرالمؤمنین علی(ع) و امامه می باشد. امامه ثمره ازدواج ابوالعاص و زینب بوده، كه زینب نیز یكی از دختران رسول خداست.
پس از شهادت حضرت فاطمه(س) بنابر وصیت ایشان، حضرت علی(ع) امامه را برای سرپرستی فرزندانش به عقد خود درآورد. بنابراین نسب حضرت از طرف مادر با دو واسطه به رسول گرامی اسلام(ص) می رسد.

آستان مقدس حضرت محمد هلال(ع) كه امروزه مجموعه ای متشكل از بقعه و بارگاه ، صحن و رواق ها، مساجد و گلزار شهداست، در زمان وفات حضرت به صورت سردابه ای بوده كه بر روی آن بنای مختصری ساخته و صندوقی چوبی به جای قبر در وسط آن قرار داده بودند.

در طول تاریخ در جهت توسعه و بازسازی حرم از سوی مردم تلاش هایی صورت گرفته است كه بخش اعظم معماری سنتی این بنای باشكوه به دوران سلجوقیان و صفویه تعلق دارد به ویژه در دوره سلجو قیان و صفویان از طرف طبقات مختلف برای حفظ و مرمت و توسعه حرم سعی بلیغ و كوشش پیگیر مصروف شده است، اما وسعت، حجم و نوع اقدامات انجام شده در سالهای پس از انقلاب، با هیچ یك از دوران پیشین قابل مقایسه نیست.

این بنا هم اكنون شامل گنبدی زیبا و كاشیكاری شده به ارتفاع 24 متر از كف می باشد و چهار گلدسته كه 2 تای آنها به ارتفاع 25 متر از كف و 2 منار كوچكتر هر كدام از كف 11 متر ارتفاع دارند. مساحت صحن زیبای امامزاده 3000 متر مربع می باشد و مساحت زیر بنای حرم بعلاوه رواقهایش به 3000 متر مربع می رسد.
داخل حرمفضای زیبای داخل حرم از كف به صورت 8 ضلعی است كه در ارتفاع 4 متری به شكل دایره می شود و جدار درونی ساقه گنبد را تشكیل می دهد. سقف از طاق بندهای كوچك مقرنس و آینه كاری زیبا و منحصر به فردی تشكیل شده كه چشم هر زایری را به خود خیره می كند. ضریحی فلزی از جنس نقره و طلاكوب در سال 1330 هـ. ش در ابعاد 2/5×3 روی سنگ امامزاده شریف در داخل حرم قرار گرفته است.

رواقها
رواقهای زیبای ساخته شده كه به صورت كاشیكاری و مقرنس شكل گرفته اند، بخوبی چون گوهری برآمده از دوران كهن، در ساختار معماری حرم مطهر می درخشند.

كتابخانه
همچنین كتابخانه آستان مقدس حضرت محمد هلال (علیه السلام) در سال 1344 (هـ. ش) در ضلع جنوبی صحن مطهر ساخته شده كه مساحتی بالغ بر 300 متر مربع دارد و محتوی كتابخانه اش 55 هزار جلد نسخ چاپی به زبان های مختلف و 500 نسخه خطی ذی قیمت و صدها نسخه چاپ سنگی و مجموعه ای از مجلات و نشریات ادواری علمی و فرهنگی است كه مورد توجه دانش پژوهان و عموم قرار دارد.

مردم و اهالی شهر و شهرستان همه روزه بویژه 21 رمضان «روز زیارتی امامزاده محمد هلال بن علی (علیه السلام)» و از اقصا نقاط كشور با توجه به كرامات این امامزاده شریف به پابوس ایشان مشرف شده و سر بر آستان این امامزاده بزرگوار می سایند.

آستان امامزاده محمد هلال بن علی-4e2KPMsrHy

آستان امامزاده محمد هلال بن علی-JgfhBlVLGC

آستان امامزاده محمد هلال بن علی-TecCSkoz3E