ریپورتاژ آگهی
دریاچه قالغانلو خان كندی

دریاچه قالغانلو خان كندی

دریاچه زیبای قالغانلو به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع، در شرق روستای خان كندی از توابع شهرستان گرمی قرار دارد
  • 1401/11/24
  • استان : اردبيل
  • شهر : گرمي
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : اردبیل، گرمی، خان كندی
تلفن : 66059000-021

دریاچه زیبای قالغانلو به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع، در شرق روستای خان كندی از توابع شهرستان گرمی قرار دارد. این دریاچه با داشتن جاذبه های زیبای خدادادی دل هر گردشگری را به خود مجذوب می كند؛ از ذوب شدن تدریجی برف‌ های كوه «قبله داشی» پدیده آمده و در پاییز و بهار وسعت آن افزایش می ‌یابد، اما در تابستان به دلیل افزایش تبخیر سطحی و آبیاری مزارع، از وسعت آن كاسته می ‌شود. در این دریاچه انواع موجودات آبزی زندگی می كنند و در عین حال، مكان مناسبی برای انواع ماهیان سردابی است.


گونه های جانوری منطقه
به علت شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی، انواع مختلف حیات جانوری در كوه ها و مراتع مجاور خان‌ كندی دیده می ‌شود كه از انواع گونه‌ های زیستی در كوه های منطقه می‌ توان به انواع كبك، بلدرچین، اردك، غاز، قرقاول، كلاغ، سار، گنجشگ، كبوتر وحشی، زرد پره، شاهین، بالابان، عقاب، لاك پشت، انواع مار سمی، خرگوش، روباه، شغال، جوجه تیغی، گرگ و گراز اشاره نمود.


جاذبه های گردشگری
از مهم ‌ترین كوه‌ های رشته كوه صلوات ‌داغی در اطراف روستای خان ‌كندی می توان قلی تاش (قولاداشی) با ارتفاع ۲۵۸۰ متر و قبله داشی با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا را نام برد كه در جنوب روستا واقع شده‌ اند و نقش بسزایی درتعدیل آب و هوای منطقه دارند به طوریكه با آغاز بارش در فصول سرد این كوه‌ ها سفید پوش شده و انبوهی از برف روی آ‌نها می ‌نشیند كه در فصول گرم از ذوب‌ شدن برف این كوه‌ ها معروف ‌ترین رودخانه فصلی شهر گرمی بانام رودخانه تولون (تولون چای Tolon Chay) شكل می گیرد كه در سال‌ های قبل از لوله ‌كشی آب به شهر گرمی نقش عمده ‌ای در تامین آب این شهر داشت. مراتع سرسبز و ارتفاعات روستا پوشیده از انواع گَوَن، یونجه و شبدركوهی است.

 

دریاچه قالغانلو خان كندی-FqOzqIufTk

دریاچه قالغانلو خان كندی-Xib2vI6lCp

دریاچه قالغانلو خان كندی-qrXl5GRtii