ریپورتاژ آگهی
روستای خان كندی گرمی

روستای خان كندی گرمی

خان ‌كندی یكی از روستاهای ییلاقی زیبای استان اردبیل است كه در بخش مركزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده‌ است
  • 1401/11/24
  • استان : اردبيل
  • شهر : گرمي
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اردبیل، گرمی
تلفن : 66059000-021

خان ‌كندی یكی از روستاهای ییلاقی زیبای استان اردبیل است كه در بخش مركزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده‌ است. نام قدیمی این روستا خان یوردی ثبت شده است. ویژگی‌ های اقلیمی و موقعیّت توپوگرافیكی، شرایط جوّی و آب و هوایی منحصربفرد روستا موجب شده‌ تا بیشتر اهالی آن به صورت خوش‌ نشین از اواسط بهار و در ماه‌ های گرم سال خصوصاً مرداد و شهریور به روستا آمده از آب و هوای خنك و مطبوع آن لذت كافی را ببرند. اكثر اهالی بقیه فصول سال را جهت انجام فعالیت ‌های اقتصادی و كسب درآمد در شهرهای دور و نزدیك همچون تهران، اردبیل و گرمی ساكن هستند.


تاریخچه
تاریخچه پیدایش روستای خان ‌كندی همزمان با پیدایش روستای تولون بوده و سنگ بنای اولیه آن در دوران حكومت نادرشاه بنا نهاده شده‌ است. خان ‌كندی به دلیل داشتن مراتع ییلاقی درجه یك از زمان پیدایش محل ییلاق كوچ نشینان ایل سون بوده و به نظر می ‌رسد كه سنگ بنای اولیه این روستا توسط كوچ نشینان بنانهاده شده باشد. پایه ‌گذار آن خاندان خلیفه لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده و خان كندی به منظور ییلاق طایفه عبابگلو مورد استفاده قرار می ‌گرفته ‌است. نام قدیمی روستا «خان یوردی» به معنی محل اتراق و استراحت خوانین و رؤسای طوایف محلی است كه بعد ها در اثر یكجانشینی گروهی از چادرنشینان و تشكیل روستا به «خان كندی» به معنی روستای خان تغییر عنوان داده است.


موقعیت جغرافیایی
روستای خان ‌كندی در عرض جغرافیایی ۳۸٫۵۵ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸٫۰۳ شرقی در بخش مركزی شهرستان گرمی استان اردبیل در مجاورت روستاهای لسگه درق، عزیزلو، روستای تولون و در دامنه كوه قبله ‌داشی از قله‌ های رشته كوه صلوات داغی قرار گرفته ‌است. از دیگر قله‌ های مرتفع این رشته كوه در این منطقه می ‌توان قولاداشی (قولی داشی) را نام برد.


شرایط اقلیمی
روستای خان كندی دارای آب و هوایی كوهستانی و خنك در تابستان و سرد و به شدت برفی در زمستان می ‌باشد. متوسط بیشینه دمای آن در تیرماه تا مثبت بیست و چهار (۲۴) درجه سلسیوس افزایش می‌ یابد درحالیكه میانگین كمینه دمای آن در ماه‌ های دی و بهمن تا منفی هفت (۷-)درجه سلسیوس كاهش می ‌یابد.


اقتصاد
این روستا محلی مناسب برای دامپروری، زنبورداری وكشاورزی دیم بوده و به همین جهت اكثر ساكنان آن به دامپروری و كشاورزی دیم مشغول و از این طریق امرار معاش و كسب درآمد می‌ نمایند. باغداری و كاشت درختان گردو، آلوچه، سیب و گیلاس نیز به ‌طور محدود انجام می‌ شود.


پوشش گیاهی
ارتفاعات مجاور روستای خان كندی پوشیده از مراتع سرسبز با انواع گیاهان وحشی خودرو به ویژه گَوَن یونجه و شبدركوهی است. گون گیاهی است بوته‌ ای، كوتاه و بالشتكی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌ متر كه در ارتفاعات و كوه‌ های خان‌ كندی به وفور یافت می ‌شود و تراوه‌ های این گیاه كتیرا نام دارد. اغلب گیاهان روییده در ارتفاعات خان ‌كندی خاصیت دارویی دارند. كوه ‌ها و ارتفاعات مجاور خان‌ كندی محل رویش قارچ ‌های چتری و گوشتی است كه در اثر بارندگی‌ های فصل بهار و پاییز می رویند. قارچ‌ های خان كندی طرفداران زیادی داشته كه در دوره رویش این محصول جهت چیدن آن به كوه‌ ها و ارتفاعات مجاور خان‌ كندی صعود كرده و با كوله ‌باری از قارچ سفید برمی‌ گردند.


جاذبه های گردشگری

یكی از جاذبه ‌های خاص و بی ‌نظیر روستای خان ‌كندی چشمه خان بولاغی است كه شاید بیشترین سرسبزی این مكان مدیون آن است.
از دیگر جاذبه‌ های دیدنی روستا دریاچه قالغانلو است كه از ذوب شدن تدریجی برف ‌های كوه قبله ‌داشی شكل گرفته و در فصل بهار وسعت آن افزایش یافته است.
تپه‌ ای هرمی شكل در شمال شرق روستای خان ‌كندی قرار داشت در اثر كشت گندم روی تپه و در نتیجه فرسایش خاك طی سالیان متمادی به شكل ذوزنقه ‌ای شد كه قاعده آن رو به شمال قرار داشت. این تپه كه با نام تولكی‌ تپه شناخته می ‌شود، در زبان تركی به معنای تپه روباه است. این تپه به دلیل نزدیكی به روستا و موقعیت ویژه‌ ای كه داشت پناهگاه بسیاری از روباه‌ ها بوده است. برخی قدمت این تپه را به دوره اشكانیان نسبت می ‌دهند.

مسیر دسترسی

۱- از سمت اردبیل: جاده قدیم اردبیل گرمی از محور لنگان، سه راهی كارخانه شیرآلات قهرمان بیلداشی، روستای تولون، خان كندی
۲- از سمت گرمی: سه راهی كارخانه شیرآلات قهرمان بیلداشی، روستای تولون، خان كندی

 

روستای خان كندی گرمی-YePQG3Agi4

روستای خان كندی گرمی-fgIusSCXau

روستای خان كندی گرمی-G13KNEVY9H