ریپورتاژ آگهی
جنگل فندقلو نمین

جنگل فندقلو نمین

جنگل فندقلو در استان اردبیل و در ۳۰ كیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌ است
  • 1401/11/20
  • استان : اردبيل
  • شهر : نمين
  • دسته : جنگل های ایران
آدرس : اردبیل، نمین، خانقاه سفلی، در ۳۰ كیلومتری اردبیل٬ ۱۰ كیلومتری نمین
تلفن : 66059000-021

جنگل فندقلو در استان اردبیل و در ۳۰ كیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌ است. در ایجاد این جنگل زیبا دست بشر دخالت نداشته بلكه دست قدرتمند طبیعت این طلای سبز را در این منطقه از جهان به وجود آورده است كه جزو سرزمین خانقاه سفلی محسوب می شود و یكی از زیبا ترین و بهترین گردشگاه های خانقاه سفلی و منطقه نمین واستان اردبیل به شمار می آید.

 

مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هكتار است كه بیش از چهار هزار هكتار آن تحت پوشش عرصه‌ های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشكیل می‌ دهد. حداقل ارتفاع منطقه فندقلو از سطح دریاهای آزاد 1500 متر و حداكثر 1850 متر است كه از شمال به راه قدیم اردبیل - آستارا و آبادی‌ های آرپاتپه، خانقاه علیا و سفلی از جنوب به كوه معروف خان بلاغی و آبادی‌ های نیارق و از غرب به ننه كران، مهدی پستی، آبی بیگلو، كریم كندی، دگرماندرق و از شرق به حیران محدود است.

 

این منطقه دو بهار دارد، یكى از ابتداى فروردین تا پایان خرداد و دیگرى از مهر تا آبان. جنگل فندق استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارد.

 

هوای این ناحیه به علت قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنك و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است كه جزو مناطق سردسیر استان محسوب می‌ گردد.

 

منطقه فندقلو بخاطر داشتن جاذبه‌ های منحصر بفرد جنگلی – مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیتهای طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اكوتوریسم دارد و به دلیل نزدیكی به شهر نمین، همواره به‌ عنوان یك گردشگاه شناخته شده است. لازم به ذكر است گردنه حیران و تله كابین حیران در ۲۰ كیلومتری اردبیل و ۵ كیلومتری شهرستان نمین واقع شده است.

 

این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشك و توت فرنگی، بلوط، راشل، زالزالك، ال اسبی، گیلدیك است. در داخل جنگل هم یك استخر آب‌گرم به نام مشه سویی وجود دارد كه آب آن خاصیت درمانی دارد و افراد زیادی به این دلیل و بسیاری هم برای گشت و گذار به آنجا می‌ آیند و با خانواده چند روزی را داخل جنگل و در كنار استخر آبگرم و آبشاری كه در منطقه قراردارد، اقامت می‌ كنند.

 

با توجه به اینكه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ ها در این جنگل روییده است، این منطقه فندق‌ لو نامیده می‌ شود. این جنگل در سطحی به طول تقریبی ۲۵ كیلومترمربع پراكنده‌ است كه از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین - آستارا شروع و با جهت شمال غربی - جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه می‌ یابد كه راه اصلی و آسفالته آن از آبی‌ بیگلو می‌ باشد.

 

شیب مراتع آن نسبتاً كم و به دلیل پوشش فشرده آن بخصوص چمن، آثار فرسایش به جز بخش‌ های تخریب یافته، كمتر به چشم میخورد و به همین دلیل است كه این نواحی جهت ایجاد پیست اسكی روی چمن مورد توجه قرار گرفته‌ است. در بین انواع شناسایی شده، گونه‌ های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط (بلندمازو)، بیدمشك یافت می‌ شوند كه به ارزش گیاهی منطقه می‌ افزایند. در منطقه فندق‌ لو خرس قهوه‌ ای و سمور و پرندگانی مانند قرقاول، كبك و عقاب طلایی زندگی می‌ كنند.

 

طرح ملی رهاسازی مارال در جنگل های فندقلو در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۸ راس ، با هماهنگی اداره محیط زیست و پاسگاه محیط بانی شهرستان نمین صورت پذیرفته است.

جنگل فندقلو نمین-7ZV12erUyf

جنگل فندقلو نمین-R2g4ILj51D

جنگل فندقلو نمین-dDWgPvhrlk