ریپورتاژ آگهی
مجموعه دریاچه های كوهستان سبلان

مجموعه دریاچه های كوهستان سبلان

كوه افسانه‌ای سبلان سومین قله‌ی مرتفع كشور است. آتش‌فشانی خاموش كه در غرب استان اردبیل واقع شده است.
  • 1401/11/17
  • استان : اردبيل
  • شهر : مشکين شهر
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : استان اردبیل، شهرستان مشكین شهر، كوه سبلان
تلفن : 66059000-021

كوه افسانه‌ای سبلان سومین قله‌ی مرتفع كشور است. آتش‌فشانی خاموش كه در غرب استان اردبیل واقع شده است. در دهانه‌ی قله‌ی سبلان دریاچه‌ای آتش‌فشانی به شكل بیضی و با عمق تقریبی 40 متر قرار دارد. دریاچه سبلان مرتفع ترین دریاچه‌ی جهان است كه از لحاظ علم دریاچه شناسی در نوع خود بی نظیر است. آب دریاچه در اكثر ماه‌های سال جز تیر، مرداد و شهریور ماه منجمد بوه و حاصل از ذوب برف می‌باشد. منطقه سبلان برای بومیان مكانی مقدس است كه آن را به گویش محلی ساوالان می‌خوانند. گفته می‌شود قبر زرتشت پیامبر در كنار دریاچه سبلان و در زیر یكی از تخته سنگ‌ها قرار دارد. این دریاچه به همراه طبیعت اطرافش از مناظر شگفت انگیز كشور است. گردشگران می‌توانند با صعود به قله سبلان از این دریاچه‌ی زیبا دیدن كنند و انعكاس نور خورشید را در كنار طبیعتی دل انگیز به تماشا بنشینند. در منطقه سبلان دریاچه‌های دیگری با اسامی تئور، آت گلی، لجن گوی نیز وجود دارد. سبلان با گونه‌های مختلف گیاهی، صخره سنگی، دریاچه‌های زلال، پیست اسكی آلوارس و آب گرم‌های طبیعی دامنه كوه دارای جذابیت‌های متنوعی است كه گردشگران را با انگیزه های مختلف درمانی، طبیعی، ورزشی به خود جذب می‌كند.

برای دیدار مجموعه دریاچه های كوهستانی این ناحیه، از اردبیل درجاده ای آسفالته ابتدا به آبادی لاهرود و سپس به سوی آب گرم قطورسو حركت میكنید و پس از دو ساعت در جاده خاكی به این منطقه زیبا در شمال قله سبلان می رسید. با گذراندن شبی بسیار خوش در چادرهایتان اندكی دورتر از آب گرم، صبح دومین روز آماده بازدید از دریاچه های منطقه شوید. جاده ای خاكی و ماشین رو را به سوی غرب در پیش بگیرید، پس از نیم ساعتی در پشت تپه ماهورهای چندی به آب گرم مشهور شابیل می رسید. پس از رسیدن به آب گرم شابیل، از سمت شمال مسیر را ادامه دهید و با راهپیمایی یك ساعته در میان انبوهی از چمنزارها و گلها و لاله های وحشی، خود را بر لبه دره عظیم شیروان درسی برسانید و از سراشبی تند آهكی آن پایین بروید. پس از رسیدن به كف این دره، نیم ساعتی را به سوی شمال در حالی به حركت ادامه دهید كه نمای بسیار زیبایی از گرز دیوها و اشكال بسیار جالبی در میان سنگهای دره به چشم آید.

پس از یك سرپایینی، دریاچه بزرگ آت گولی به رنگ سبز قرار دارد. این دریاچه در زمانی كه شیروان دره پر از آب است، به منتهای وسعت خود می رسد. اطراف دریاچه را نیزار پوشانده است. در كنار این دریاچه استراحت كوتاهی بكنید و بعد مسیر را پی گرفته، پس از نیم ساعت دیگر به دریاچۀ كوچكتر این منطقه به نام لجن گولی می رسید. از مسیری كه پیموده اید برگردید و خود را به میدان ارشك برسانید و از تپه ماهورهای سرسبز اندكی به سوی جنوب غربی تغییر مسیر دهید. در پس این تپه ها خود را در مقابل پهنۀ وسیع دریاچۀ بزرگ طاوس گولی می بینیم كه چادرهای عشایر اطراف آنرا احاطه كرده اند. استراحتی كوتاه كرده، در آخر روز در حالی كه خورشید می رود تا در كرانه های غربی غروب كند، با گذر از عرض پهن دشت بزرگی خود را به دریاچۀ سیاه رنگ قره گول برسانید، به این ترتیب به دیدار از چهار دریاچه كوهستانی در منطقه سبلان به بازدید خود پایان می دهید و به محل اردوی خود باز میگردید.

در سومین روز از اجرای برنامه هایتان در منطقه سبلان، به قصد دیدار دریاچه زیبا بر تارك قلۀ سبلان، راهی شوید . این بار، با وسیله نقلیه كمك دار از آبگرم حركت كنید و پس از یك ساعت طی طریق در جادۀ خاكی پر دست انداز به پناهگاه شرقی می رسید.(پناهگاه یا به قولی حسینیه معروف به مقدس اردبیلی در جناح شمال شرقی سبلان)

بعد از رسیدن به پناهگاه و استراحتی  كوتاه در ارتفاع 3600 متری، از شیب تند سنگلاخی به سمت جنوب مسیر را پی بگیرید و در ارتفاع 3800 متری به سمت غرب تغییر جهت داده، از شیب تند مسیر بالا روید و پس از سه ساعت صعود از بالای صخره های بزرگ و كوچك در حالی كه پس هر گام ارتفاع افزایش می یابد، بر گرده اصلی قله قرار خواهید گرفت. در حالی كه سوز شدیدی از سمت غرب بر گونه هایتان خواهد زد(حتی در وسط تابستان)، یك تكه مسیر برفی بزرگ را تراورس كنید، از شیب تند آن صعود كنید و به منطقه مسطح محراب داشی در ارتفاع 4600 متر می رسید . پس از یك و نیم ساعت به لبۀ خاكی همواری می رسید، میتوانید اینجا توقف كرده نفسی تازه كنید و حركت كنید.  ناگهان در مقابل دریاچه بسیار زیبای قله سبلان در ارتفاع 4800 متری كه پوششی از یخچالها آن را در بر گرفته قرار می گیرید. احتمالا مثل همیشه حتی در تابستان نیز هوا سرد خواهد بود. به كناره دریاچه بروید. آب آن بسیار زلال و شفاف است. اینجا دیگر جای شنا كردن نیست دمای هوا پایین است. پس از استراحت و لذت بردن ازقله زیبای سبلان و منطقۀ چشم نواز، از مسیر صعود شده به پناهگاه باز گردید شب را بمانید، و برنامه سومین روز خود را در این منطقه نیز خاتمه دهید.

با اینكه احتمالا شب سرد و طوفانی خواهد بود لذت بودن در كوهستان و آب و هوای پاك آن تمام سختیها را جبران میكند. اگراز پناهگاه  به سمت شرق به پایین سرازیر شوید، پس از یك و نیم ساعت به مراتع گرگربلاغ می رسید و از سمت جنوب به یك راه عشایری پاكوب رو به سوی قله ای مخروطی شكل و كاملاً خاكی فاقد هر گونه سنگ و صخره به نام پیشیك بولاغی به ارتفاع 3750 متر جهت گرفته، از ماهور های سرسبز بكر و ساكت و خاموش گذر كنید. پس از دو ساعت راهپیمایی در پای قله پیشیك بولاغی و گردنۀ آن، به دریاچه نیلگون و بسیار بزرگ قوملی گول می رسید. دریاچه با وسعتی كم نظیر از حد فاصل گردنه تا ریشه قله پیشروی كرده و دارای آب روشن و شفافی است. یك روز كامل را میتوانید در اینجا به استراحت و شنا بپردازید و از طبیعت زیبای منطقۀ سبلان لذت ببرید و به این ترتیب به برنامۀ چهار روزه خود در منطقۀ زیبای شمال سبلان پایان دهید و از راه رفته بازگردید.

مجموعه دریاچه های كوهستان سبلان-NrUSwD7QPl



مجموعه دریاچه های كوهستان سبلان-U6PWDJ0qXb

مجموعه دریاچه های كوهستان سبلان-CHEKQlxRMM