ریپورتاژ آگهی
مانی پلو دامغانی

مانی پلو دامغانی

مانی پلو از غذاهای سنتی دامغان است. دامغان در منطقه‌ی كویری، در استان سمنان واقع شده و معمولاً غذاهای پرانرژی این شهر به گونه‌ای است كه بدون گوشت نیز تهیه می‌شود.
  • 1400/11/12
  • استان : سمنان
  • شهر : دامغان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مانی پلو از غذاهای سنتی دامغان است. دامغان در منطقه‌ی كویری، در استان سمنان واقع شده و معمولاً غذاهای پرانرژی این شهر به گونه‌ای است كه بدون گوشت نیز تهیه می‌شود.

مانی پلو دامغانی-pdQ8fWAKbU

مواد لازم:

برنج: ۳ لیوان

لپه: یك لیوان

كشمش پلویی: ۲۵۰ گرم

زرشك: ۷۵ گرم

زعفران دم كرده: به مقدار لازم

گوشت گوسفند یا فیله گوساله: ۳۰۰ گرم (خرد شود)

رشته پلویی: ۲۰۰ گرم

پیاز داغ: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

نمك، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

زیره سیاه: یك قاشق چای‌خوری (به دلخواه)

روغن: به مقدار لازم

مواد لازم برای ته دیگ : (در صورت دلخواه)

زعفران دم كرده: یك قاشق چای خوری

ماست معمولی: یك لیوان

زرده‌ی تخم‌مرغ: یك عدد

طرز تهیه:

* در قابلمه‌ای یك تا دو قاشق روغن می‌ریزیم و روی حرارت داغ می‌كنیم. گوشت را در روغن كمی تفت می‌دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می‌كنیم، پس از ۱ تا ۲ دقیقه دو لیوان آب به آن می‌افزاییم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمك را به آن اضافه می‌كنیم).

* لپه را با دو لیوان آب می‌جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبكش می‌ریزیم (با این كار نفخ لپه گرفته می‌شود) و بعد دوباره با یك لیوان آب و كمی نمك می‌گذاریم تا بپزد.

* برنج را كه دو ساعت قبل در آب و نمك خیس كرده‌ایم در آب جوش می‌ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می‌كنیم و بعد از یكی دو جوش در آبكش می‌ریزیم (دلیل این كار این است كه رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم كشیدن به هم نچسبد).

* در قابلمه‌ای كمی روغن می‌ریزیم و روی حرارت داغ می‌كنیم. در كاسه‌ای ماست و زعفران دم كرده و زرده‌ی تخم‌مرغ را با یك تا دو كفگیر برنج مخلوط كرده، در ته قابلمه می‌ریزیم (برنج به حدی باشد كه مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می‌كنیم.

* كشمش و زرشك (پاك كرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی كم روغن سرخ می‌كنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یك چهارم بقیه را برای تزئین كنار می‌گذاریم.

* بعد از این كه برنج دم كشید، روی آن زعفران دم كرده می‌ریزیم؛ گفتنی است كه این پلو تقریباً زعفرانی است.

* هنگام كشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط كشمش و زرشك را می‌ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می‌ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین كرد.

توجه

* در صورت دلخواه هنگام دم كردن برنج، زیره را روی آن می‌ریزیم.

* این غذا را می‌توان بدون گوشت یا مرغ نیز طبخ كرد.