ریپورتاژ آگهی
روستای كجل و منطقه گردشگری پیر تقی

روستای كجل و منطقه گردشگری پیر تقی

روستای كجل دریك مكان شیب داری واقع شده كه شكل روستا را از دور بیشتر به ماسوله گیلان شبیه كرده است
  • 1401/11/13
  • استان : اردبيل
  • شهر : خلخال
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اردبیل، ۷۵ كیلومتری میانه به سمت خلخال
تلفن : 66059000-021

روستای كجل دریك مكان شیب داری واقع شده كه شكل روستا را از دور بیشتر به ماسوله گیلان شبیه كرده است زیرا بیشتر خانه ها  بصورت پلكانی تو هم  ساخته شده و بیشتر از سنگ و گل و اجر ساخته شده اند البته جدیدا ساخت و ساز ها در روستا تغییرات زیاده پیدا كرده اند.

اكثریت مردم به كشاورزی، دامداری، باغداری مشغول هستند. زبان مردم روستا زبان تاتی است و اكثریت مردم به زبان تركی، طالشی، فارسی، و.... مسلط میباشند.

پوشش مردم  مثل اكثر روستا های دیگر است و بیشتر زنان از لباسهای محلی بلند كه از یك پیرهن بلند قرمز و یك شلوار بلند و گشاد چین چین استفاده میكنند.

 آب هوای روستا:

آب هوای روستای كجل كوهستانی است٬ شش ماه آغازین سال را معتدل و نسبتا گرم و شش ماه پایانی سال سرد و برفی همرا با وزش بادهای سوزناك است، البته در سال های اخیر از میزان بارندگی بسیار كاسته شده است و دیگر از آن برف زمستانی كه  همه جا را سفید پوش می كرد و بچه ها را به سورسره بازی و برف بازی می كشاند خبری نیست.

 جمعیت روستا:

جمعیت فعلی روستا بالغ بر دویست نفر بوده ولی بیشتر از چندین هزار نفر از كجلیها در شهرهای بزرگ ساكن شده اند كه شهر های شمالی و تهران و كرج و توابع تهران را شامل میشود.

 محصولات كشاورزی:

گندم، جو، عدس، نخود، كرشنه، ینجه، خیار، گوجه، سیب زمینی در اراضی حاشیه قزل اوزن برنج و.......

 میوه های باغات:

گیلاس، آلبالو، زردآلو، انواع سیب، انگور، به، هلو، انواع گلابی، زالزالك، گردو، بادام، انواع توت، آلو، زرشك و سماق وحشی و....

 حیوانات روستا:

اهلی: گاو، گوسفند، بز، چهار پا، استر، اسب، مرغ، خروس، اردك، بوقلمون، سگ، گربه كه هر كدوم به طریقی مورد استفاده اهالی قرار میگیرند

وحشی: بزكوهی، خرگوش، كبك٬ كفتر٬ انواع پرندگان كه تعدادشان بسیار زیاد است و گاها خرس، ببر، گربه وحشی، گراز، روباه، گرگ، كفتار و جانورانی دیگر كه بعلت كوهستانی بودن منطقه تعدادشان زیاد است.

 موقعیت مكانی روستا:

روستای كجل واقع در استان اردبیل و از توابع شهرستان خلخال بخش خورش رستم میباشد.

روستای كجل وارث زبان تاتی در ایران در ۷۵ كیلومتری میانه به سمت خلخال در منطقه كاملا كوهستانی قرار گرفته كه از شمال با روستای شمس اباد و از جنوب با روستای دیز از شرق با قوسجین و از غرب با قاراب همسایه میباشد.

 پیرتقی منطقه ای استثنایی در جوار روستا

پتانسیلهای گردشگری پیرنقی بسیار است كه در زیر برخی از آنها ذكر شده است:

۱- تلاقی دو رودخانه پرآب كیوی چایی و رودخانه قزل اوزن دراین منطقه به همراه كوهها و صخره ها و باغ های پر از میوه های آبدار و خوشمزه طبیعی چشم انداز بسیار زیبا و دلنشین بی نظیری ایجادكرده است.

۲- وجود كوهها و صخره های بلند و زیبا این منطقه را جلوه ای چشم نواز بخشیده است. پیرتقی روستای مشكول برای چند ورزش مهم مناسب است: صخره نوردی، قایق رانی ویژه رودخانه های خروشان، ماهیگیری و... 

۳- باغ های پر از میوه (انگور، زردآلو،توت، آلو، گردو، گیلاس، آلبالو، انجیل و...) حتی این منطقه واجد گیاهان، درختان و میوه های وحشی و دارویی منحصر به فردی است از جمله چادان قوش و...

۴- وجود زیارتگاه پیرتقی كه مردمان روستاها و بخش های اطراف هنوز هم اعتقاد خاصی به به این زیارتگاه دارند.

۵- كوه زیبا و تاریخی قالا بوینی و قبرستان قدیمی

۶- چشمه آب گوارا و نسبتا پرآب در محلی بیاد ماندنی و خاطره انگیز برای اهالی به نام اوبالار: ازسالیان بسیار دور اهالی روستای مشكول در دو مرحله از روزهای مشخص سال (۴۵بهار-۴۵پائیز) باپوشیدن لباس های نو،دسته جمعی از روستا به اوبالار پیرتقی حركت می كردند و هر طایفه ای در محل مشخصی ساكن  می شدند و با زیارت پیرتقی و قربانی كردن گوسفند این روز را جشن می گرفتند.

۷- یخچال طبیعی پیرتقی: این یخچال حدودا در پایین ورودی آخرین تونل راه سرچم-اردبیل قراردارد و از عجایب طبیعت می باشد بطوریكه در تابستان بسیارخنك و در زمستان گرم می شود البته فعلا بعلت عدم رسیدگی تا حدودی مخروبه شده ولی قبلا زمانیكه از یخچال های برقی خبری نبود اهالی از آن به عنوان یخچال استفاده می كردند و كره، گوشت و میوه جات و...در آنجا نگهداری می كردند.

روستای كجل و منطقه گردشگری پیر تقی-zJ7mbcW6et

روستای كجل و منطقه گردشگری پیر تقی-kd1y48rKzR

روستای كجل و منطقه گردشگری پیر تقی-PLqeRJmwos