ریپورتاژ آگهی
پل كوسالار میاندوآب

پل كوسالار میاندوآب

پل كوسالار در ۱۰ كیلومتری شمال شرقی میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شهر چهار برج در روستای كوسالار بر روی كانالی به نام «آجی گوبی» كه از زرینه رود منشعب است، ساخته شده ‌است
  • 1401/11/12
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : مياندوآب
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : آذربایجان غربی، ۱۰ كیلومتری شمال شرقی میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شهر چهار برج در روستای كوسالار
تلفن : 66059000-021

پل كوسالار در ۱۰ كیلومتری شمال شرقی میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شهر چهار برج در روستای كوسالار بر روی كانالی به نام «آجی گوبی» كه از زرینه رود منشعب است، ساخته شده ‌است. با توجه به نوع ساخت آن قدمت این پل به اواخر دوره قاجار می رسد كه برای ارتباط دو طرف كانال آب ساخته شده است. پل كوسالار دارای ۲ پایه است كه با لاشه سنگ و ملات آهك بر روی پی‌ های نه چندان محكم استوار گشته ‌اند. پایه‌ ها ۱/۶ متر عرض و ۴/۵ متر طول دارد و در جهت مخالف جریان آب دارای آب شكن ‌های مثلثی می ‌باشند كه هم‌ اكنون بقایای آنها باقی مانده‌ است. طول آب شكن‌ ها حدود ۱ متر و ارتفاع پایه ‌ها و آب شكن‌ ها از كف پل تا قسمت پایه طاقها ۱/۵ متر می‌ باشد. لازم به ذكر است در فروردین ۱۳۹۸ با جاری شدن آب در رودخانه فصلی آجی گوبی خسارت بسیار شدیدی به پل تاریخی كوسالار وارد شده است و با توجه به اینكه این پل بر روی دو پایه بنا شده و این پایه ها آسیب جدی دیده اند، هر لحظه امكان تخریب كامل و از بین رفتن پل وجود دارد.


آثار تاریخی میاندوآب:
مسجد طاق، تپه باستانی روستای داش تپه، مجاری صخره‌ ای معروف به چهل پله، امامزاده تاجن علی، قلعه هلاكو، آرامگاه ملا شهاب الدین، قلعه حسین ‌آباد، قلعه خرابه، قزل قلعه (قزون ۷ و ۸ هـ. ق) دلیك داش (دوره تاریخی) از آثار تاریخی این شهرستان هستند. میاندوآب بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی دارد كه ۴۳ مورد از آ‌نها در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده ‌است.

 

پل كوسالار میاندوآب-JdzdwNGbQI

پل كوسالار میاندوآب-9jdFI3S0U9